Första arbetsveckan

Då har jag haft min första arbetsvecka efter semestern... Det kändes ganska konstigt att gå upp tidigt i måndags morse för att jobba igen efter att ha varit ledig i fyra veckor, men det gick i alla fall; både jag och S kom upp när vi skulle. S hade lite pirr i magen eftersom måndagen också var hennes första skoldag i andra klass, men det visade sig att det gick jättebra; de tog det ganska lugnt. Värre var det för mig som var i hemtjänst... Inte hemtjänsten i sig, förstås, men gåendet det innebar! Jag har nog aldrig haft så ont i kroppen som jag hade när jag kom hem dagen; vare sig jag satt, låg eller stod så hade jag jätteont -så nog märktes det att jag inte gått på samma sätt under min semester! Jag placerade ett par kuddar under fötterna på natten och det gjorde verkligen susen; jag hade nästan inte alls ont längre på tisdagmorgonen.
På tisdagen så jobbade jag kvällsskift, vilket innebar att F hämtade S på fritids på eftermiddagen, och då hade han med sig sin hund. Jag skulle nämligen vara ledig på onsdagen och då sov F över här (han är ju fortfarande arbetslös).
Men vilket väder det var på tisdagen! Jag slutade 21 och när jag kom ut från boendet jag jobbat på så var det rena skyfallet utomhus! Och det hade nog hållit på ett bra tag redan, för det var sjö på gatorna och ankeldjupt vatten. Jag blev ju genomblöt på en halv minut och det var inte alls roligt. Men det kändes gott när jag kom hem sedan och kunde byta om och få krama min alltid lika varma och goa älskling; då gjorde det plötsligt inte så mycket att det var skitväder. *ler*

Jag var alltså ledig i onsdags och även om vädret inte var bra så var det i alla fall inte lika dåligt som under tisdagen; det kom ganska många skurar, men där emellan var det uppehåll och ganska hyfsad temperatur. Jag skickade iväg S till skolan på morgonen och sedan återvände jag till sängen för att mysa lite med F. Det är inte ofta vi kan göra det på morgonen, nämligen, eftersom S alltid är pigg som en mört och kommer infarande och väcker oss och tjatar upp oss. Men nu kunde vi ligga kvar och ha det gott och äta en sen frukost. *ler*
Under morgonen så ringde F:s mobil och det visade sig gälla ett jobb han sökt här i Mölndal, så på måndag förmiddag ska han på intervju! Jag hoppas verkligen att det ger någonting; det blir att hålla tummarna imorgon.
S hade "lång" skoldag på onsdagen och slutade inte förrän vid ett, så medan hon var på skolan så åkte jag och F runt i olika affärer på jakt efter en dammsugare åt mig (min gick ju sönder i söndags). Men det var minsann inte lätt att hitta någon; antingen var de för dyra eller så var de billiga men hade dålig sugförmåga, så fast vi letade både här och där så hittade jag ingen. Jag vill inte lägga för mycket pengar på en dammsugare åt mig eftersom jag och F ska flytta ihop framöver och han har en dammsugare som är riktigt bra, men jag vill ju ändå ha en som gör rent här hemma. Men det blev alltså ingen i onsdags, men när vi kom hem så kollade jag på nätet och då hittade jag en påslös dammsugare till överkomligt pris som jag kan tänka mig att köpa. Men vi får väl se när det blir av...

På onsdag eftermiddag gjorde vi så en utflykt. F har ju pratat om "Skansen Kronan", "Skansen Lejonet" och "Kronhusbodarna" och eftersom vädret i alla fall var någotsånär och vi inte hade något att göra så sa vi att vi skulle åka till kronan och kronhusbodarna. Så vi åkte till Skansen Kronan och tittade; det är som ett torn som användes förr i tiden för
 
Skansen Kronan

att hålla utkik efter krigiska besökare och det var riktigt fint, men tyvärr var det inte öppet för att gå in och titta. Men vi såg utsidan och eftersom tornet ligger högt så hade vi en fin utsikt över den gamla delen av Göteborg, så jag tog lite fotografier. Medan vi var däruppe så pratade F med sin kompis M och vi bestämde att ta en fika ihop, vilket vi gjorde på ett franskt café i närheten. M visade sig vara väldigt trevlig och S blev förtjust i honom på en gång, så det var en trevlig fikastund. Men enligt M så låg inte kronhusbodarna i närheten av skansen kronan (som F trodde), så det blev inte att vi kom dit. Däremot tog vi en promenad i den gamla delen av Göteborg; Haga, och det var otroligt fint där! Kullerstensgator, en massa caféer och butiker, gamla hus och jättelugnt! Man hörde inte trafiken där; man kan inte tro att man är i en storstad när man är i de kvarteren, så det var verkligen jättemysigt -nästan så man skulle kunna tänka sig att bo där. Fast det skulle förstås bli alldeles för dyrt...
S tyckte naturligtvis inte att det var kul att titta på gamla hus, men vi hittade en lekpark också där hon fick leka ett tag, så då blev hon i alla fall lite nöjd.

Torsdag kväll tittade jag, F och S på en lägenhet; den tredje visningen i ordningen, men det var ingen lägenhet som föll oss i smaken alls. Vi tyckte att den såg bra ut när vi såg den på nätet, men i verkligheten så var det annorlunda. Balkongen var helt OK och det var inget fel på omgivningarna heller, men själva rummen var alldeles för små. Där fanns ingen luftighet eller mysighet; rummen var knappt större än det rum som S har nu och då är det ju inte alls intressant för oss. Så den lägenheten gick bort med en gång; vi var där i max tio minuter. Ändå var det förvånansvärt många som var där och tittade, så den kanske blir såld trots allt -men inte till oss.

På fredagen jobbade jag dag och sedan tillbringade vi helgen med F, förstås. Under fredagen fick F höra att det kanske blir en fyra ledig i hans bostadsområde och blir det det så slår vi förstås till direkt, för där vill vi gärna bo; det är fint och lugnt och det finns flera skolor och massor av olika butiker i närheten -och så är det ju nära till havet och båten. Så nu är det lite spännande att vänta på besked, men vi ska ändå gå på en annan visning imorgon eftermiddag som vi har bokat in sedan tidigare, men sedan lugnar vi oss nog lite i väntan på besked om denna fyra...
Fredag kväll åkte vi ut med båten och lade oss för natten vid Aveskären. F har varit där många gånger, men för mig och S var det första gången och där var det verkligen jättefint! Det var nästan vindstilla när vi lade till vid skären, så det gick väldigt smidigt och vi låg väldigt bra där över natten. Det hade utlovats soligt väder och knappt någon vind under lördagen, men det visade sig inte stämma riktigt. Det blåste en del och det gjorde att det var lite besvärligt att lägga ut på lördagen igen, men det gick bra trots allt -fast någon sol fick vi inte se förrän framåt kvällen, även om det var ganska behaglig temperatur.

Aveskären

På lördagen åkte vi in till Frölunda torg för att inhandla en present till F:s kusindotter som skulle ha kalas på söndagen. Vi skulle köpa filmen om "Nils Karlsson Pyssling", men den fanns inte, men efter lite telefonkontakt med födelsedagsbarnets mamma så köpte vi "Trolltider" istället.
Framåt kvällen när solen tittade fram tog vi en promenad.

Utsikt över Önnered

Vi tog bilen till en plats där ett motionsspår började och sedan gick vi på motionsspåret och kom på så sätt till Önnered där vår båt ligger, fast från andra hållet. Där finns det berg och därmed väldigt fin utsikt och så finns det ett vackert grönområde där som faktiskt var soptipp förut! Men nu är det jättefint och ett populärt promenadstråk, så det var en sann njutning att promenera där -vi var ute bra länge.

Promenadstråk i Önnered

På kvällen sedan så hyrde vi en film, men den var tyvärr så repig att den inte gick att titta på. Vi såg kanske halva filmen, men sedan kunde inte laserlinsen läsa resten, så det var trist eftersom det var en ganska rolig och bra film. Vi återlämnade den på söndagen sedan och till en annan gång så har F en film innestående; en som han alltså får hyra gratis som kompensation.

Söndagen -alltså idag- var en underbar solig dag, även om vinden var något kylig. Vi gjorde inte mycket; vi var ute i solen en hel del och så var vi så på födelsedagskalas. F:s kusindotter M fyllde fem år och vi var inbjudna liksom flertalet andra. Det var så mycket folk på detta kalas -vi var säkert 30 personer- och det var både släktingar till M och kompisar till M:s föräldrar. Jag hälsade på alla och alla presenterade sig, men nu kommer jag inte ihåg ett enda namn. Men jag lär väl träffa dem igen framöver och någon gång kanske jag kommer ihåg vilka alla är. *skrattar* Gott fika och tårta fick vi i alla fall, M var överlycklig för sin present och S lekte med F:s systerson B och hade kul, så det var ett lyckat kalas. M:s familj har en härlig altan på ena sidan av huset och där var det soligt och varmt, så vi satt där mest hela tiden -helt underbart! *ler*
Efter kalaset åkte vi hem till F och åt middag och sedan tog vi det lugnt tills F körde hem oss, och imorgon är det jobb- och skoldags igen. En helg går så fort... 
Ullis
2008-08-25 @ 20:31:29

Hej! Nu har jag varit här och läst. Alltid lika kul att läsa vad ni hittat på. :)) kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0