Sista augusti

Idag är det sista augusti, så imorgon träder vi in i första höstmånaden...jag fattar inte vart tiden tar vägen! Rätt som det är så är det väl jul igen...*grimaserar*
Jag har jobbat min andra vecka sedan semestern tog slut, men jag har kommit in i arbetet helt och hållet igen -det går ganska fort. Men jag har hunnit med lite annat också, trots jobbet...

I måndags var vi och tittade på en lägenhet; en femrummare och den finaste hittills -och då menar jag verkligen fin! Köket var helt nytt och modernt och alla rummen var ljusa och luftiga, balkongen var inglasad och där fanns infravärme. Dessutom var fasaden på husen också väldigt fin och området trevligt, så jag skulle helt klart kunna tänka mig att bo där! Men det var hur mycket folk som helst som var och tittade, så vi tänkte att priset nog drar iväg där, så det var inte stor idé att lägga något bud, ens, eftersom vi inte har råd att lägga så mycket pengar. Men hade det inte varit så mycket folk där, så hade vi nog blandat oss i leken -ett tag i alla fall.
Vi hade också en annan lägenhet eventuellt på gång, på samma område där F bor. Det är en man som bor helt ensam i en fyrarummare och som nästan aldrig är hemma, så F tänkte att han kanske kunde tänka sig att ta F:s tvårummare istället -som ett byte- och så skulle vi lägga till lite. Jag har själv inte sett lägenheten, men F har varit och tittat och enligt honom så är köket nytt men annars så är lägenheten inte renoverad alls, så det finns lite jobb att göra om man flyttar in där. Men jag har inget emot att fixa till lägenheten så den blir som vi vill ha det och fördelen är ju att priset på fyran skulle bli ganska lågt. Men mannen som bor där är en velig sort och även om han tycker att F:s lägenhet är väldigt fin (vilket den också är) så vet han inte om han ska ha en tvåa eller trea istället för fyran. Han skulle lämna besked på onsdag. Men nu börjat F också vela eftersom han är arbetslös och inte har så mycket inkomst, så vi får väl se om det blir någon flytt överhuvudtaget. F har föreslagit att jag och S ska flytta in i hans tvåa så länge, men det har jag sagt att han kan glömma. Jag lämnar väl inte min trerummare för att tränga ihop mig i en tvåa?! Killar tänker lite konstigt ibland... I och för sig har jag ingen brådska med att flytta ihop egentligen, men eftersom vi har tänkt skaffa barn så känns ju en gemensam bostad ganska viktig med tanke på min ålder och att jag inte vill skaffa barn för sent. Så det blir väl lite att diskutera för mig och F, kan jag tro.

Jag var ledig onsdag och torsdag och då sov F här från tisdag kväll och till torsdag. Under sommaren sov vi hemma hos honom, men nu har ju skolan börjat och det är ju dumt att sitta och åka från Frölunda och hit till Mölndal i onödan, så då är det bättre att F sover här under vardagarna och att vi sover hos honom när jag har ledig helg.
I onsdags fick jag äntligen köpt min nya dammsugare. Den gamla gick ju sönder nyligen, men när vi åkte runt och tittade sist så hittade jag ingen till rimligt pris -inte förrän på nätet när jag kom hem igen. Fast då kom vi inte iväg på nytt, men det gjorde vi alltså i onsdags. Vi åkte till stället där jag hittat dammsugaren, men när vi kom dit så hittade jag inte den sorten till det priset som jag sett på nätet. Däremot hittade jag en billigare, påslös dammsugare på 1800W för 499 kronor och då tog jag en treårig försäkring på den också för 169 kronor, så i slutänden så blev det ju faktiskt billigare! Jag har inte testat dammsugaren än, men tänkte göra det imorgon när jag är ledig. Det är ju väldigt skönt att ha en påslös dammsugare och slippa att försöka leta efter rätt sorts påsar än här och än där...

Torsdag eftermiddag så blev det Liseberg; sista besöket för oss denna sommarsäsong. Liseberg har visserligen öppet en bit in i oktober, men då brukar det inte vara så gott väder.
Det var det däremot i torsdags även om det blåste lite kallt; Liseberg öppnade klockan 15 och vi var där precis när de öppnade. Det såg ut som om det var otroligt mycket folk vid grindarna, men när vi kom in på området så kändes det inte alls som om det var mycket -men det är ju ett stort område också.

Fiskebåtarna på Liseberg

 

Vi fick börja med att gå omkring och titta lite eftersom de flesta karusellerna inte öppnade förrän klockan 16, men sedan blev det lite åkande i alla fall. Jag åkte radiobilarna för första gången på åratal och det var rätt skoj, trots att mina försök att undkomma F och S (som delade bil) misslyckades. F tog för första gången en tur med Balder (bergochdalbanan i trä), men det fick han göra på egen hand. S är för liten för att åka den och jag har lovat mig själv att inte sätta min fot i en bergochdalbana igen. Jag gjorde det för första och sista gången år 1999 (då var jag dessutom gravid även om det bara var på misstankestadiet då) och det var nog det värsta jag varit med om! Än idag fattar jag inte hur jag kunde låta mig övertalas att åka...jag måste ha fått totalt hjärnsläpp eller något!

Flygplanskarusellen

 

Vi åkte även en del andra karuseller och så åt vi på Lisebergsområdet, så det var en lyckad dag! Kul att vi äntligen kom oss dit efter att ha pratat om det så mycket.
På kvällen pratade jag med min vän A som blev inlagd på sjukhuset tidigare i veckan (men hon skulle få komma hem på fredagen), och hennes hälsa är väl inte helt i topp. Tråkigt... Jag hoppas att hon blir bättre och att vi snart kan träffas igen.

I helgen har jag jobbat och då har S varit hos min kompis C ute på Lyrön där hans familj har stuga. C hämtade S från fritids i fredags och nu väntar jag mig att hon ska komma hem närsomhelst -dessutom kommer F hit och sover över eftersom jag är ledig imorgon.
Denna helg är den sista planerade helgen som C är barnvakt; det blev ju en akutåtgärd när min kära syster åkte utomlands. Nu är min tanke att F ska ta helgerna framöver -åtminstone i första hand- för om vi nu ska bo ihop så blir det ju så det blir i alla fall när jag jobbar kvällar och helger, så det är väl lika bra att börja redan nu. Jag får prata med F om saken ikväll, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem.
Jag har förresten hört av min syster J och allt är fortfarande bra. Graviditeten fortskrider som den ska (hon är redan i andra månaden!) och än så länge slipper hon morgonillamåendet även om hon mår illa under dagen ibland. Det lutar väl åt att hon kommer hem i oktober när graviditetens första tre riskmånader är över och jag kan knappt vänta! Troligen så kommer hon väl att bo här eftersom R ska jobba även under november månad och så det faktum att hon inte kan förmå sig till att kasta ut D 'på gatan'. D börjar verkligen anpassa sig till det svenska livet; han har skaffat ett bankkonto och skrivit in sig på en svenskakurs som börjar i september och han är ofta inne i Göteborg och lär känna staden. Jag tror att så snart han hittar ett arbete och får en stadig inkomst så kommer han att söka sig en lägenhet inne i Göteborg, för där trivs han bra -vilket han inte gör i Mölnlycke något vidare. *ler* Jag hoppas att allt går bra för honom! Och det ska bli toppen att ha J hemma igen, hoppas september månad går fort!

Ullis
2008-08-31 @ 20:55:52

Hej svejs! kan inte F flytta in hos dig då? :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0