Första semesterveckan!

Då har första veckan av min semester gått och vädret har varit underbart hela tiden; soligt och varmt. Jag berättade om mina första semesterdagar sist, men sedan dess har det hänt en hel del...

I torsdags kom min vän A ner. Jag och S mötte henne på centralstationen inne i Göteborg och vi började med att ta en fika där. Det var gott och välbehövligt eftersom vi hade hunnit bli bra hungriga, och efter vi hade fikat tog vi spårvagnen hem till Mölndal. Vi handlade lite på vägen och sedan åkte vi hem till mig och väl hemma tog vi det ganska lugnt. Vi pratade en del, åt middag (ugnspannkaka) och så tog vi en promenad på området. Stegen förde oss till en av lekplatserna i närheten och där satt jag och A och pratade på en bänk medan S lekte. Det dök upp en annan tjej som hon kunde leka med och de två hade riktigt roligt tillsammans. Det var en härligt ljum kväll och vi hade kunnat sitta där hur länge som helst, men till slut så fick vi knalla hemåt eftersom jag och A skulle se på TV.
Det blev A som nattade S, för A:s nattning tar ungefär tio minuter och är otroligt effektiv; S somnar alltid nästan omedelbart. Till skillnad från när jag eller F nattar henne -då sitter sömnen långt inne...
När A och jag hade sett färdigt på TV så satt vi och pratade om karlar och relationer; det ständigt aktuella ämnet som man aldrig kan prata färdigt om. *ler* Men sedan blev det även lite kortspel. A hade lärt sig ett nytt kortspel som hon ville visa mig, det hette CARAOCA eller något liknande, och det var faktiskt riktigt roligt! A började bra, men sedan kom jag ikapp och det slutade med att jag faktiskt vann alltihop. A blev nog lite snopen...*skrattar* Men hon tar säkert igen det vid något senare tillfälle.

På fredagen bar det så av till sjöss. Jag och S tog ett smärtsamt farväl av A som blev lämnad ensam med katterna och så åkte vi iväg med F. Som vanligt började vi med att åka handla det vi behövde för några dagar till sjöss och sedan hämtade vi upp F:s hund och han packade det han behövde innan vi styrde kosan till sjöboden varifrån vi sedan lade ut med vår fina Westie...
Först åkte vi till Donsö där jag inte hade varit förut. Vi lade oss i gästhamnen där och gick runt och tittade lite samt besökte en trevlig badplats. S och F badade medan jag var hundvakt och senare åkte vi ut och försökte hitta en bra plats där vi kunde lägga oss för natten.
Men det verkade som om halva Göteborg hade samma idé, för överallt där vi tittade så låg det andra båtar, så till sist fick vi helt enkelt åka till det som kallas "Hasseviken" på Vrångö där F:s föräldrar samt deras vänner D och E hade lagt till med sina båtar. Vi lade oss jämte D och E:s båt "Selma" och där hade vi riktigt trevligt ihop; drack lite gott och pratade tills solen gick ner och det var dags att krypa in i båten för natten. F och S badade också från båten.

Donsö

På lördagen vaknade vi som vanligt vid åttatiden på morgonen, och F och S steg upp medan jag låg och drog mig till klockan nio då vi gick upp. De andra var redan uppe när jag väl kom upp och vi steg upp till ännu en varm och solig dag. Vi åt en härlig frukost i aktern och F och S badade som vanligt och sedan grejade F, D och R med Westies segel. Westie är nämligen en 'motorseglare' och kan alltså köras både med segel och motor och eftersom det nu går att ha segel på henne så ville F givetvis få upp det. Det tog dock sin lilla tid att få upp det, men när det väl var klart så åkte vi iväg för att hitta ett annat ställe där vi kunde lägga oss för natten. Vi ville ha något där vi låg lite själva., men det var givetvis kört även om det började bra. Vi fann en mysig vik på "Vallholmarna" där vi lade oss, men vi hann knappt komma på plats förrän vi fick sällskap av en annan båt som sedan följdes av två till. Så det där med att vara ensamma gick ju i stöpet. Nåja, det gick ju bra ändå! Vi låg faktiskt riktigt bra där och F och S badade givetvis. Framåt kvällen så klättrade vi upp på den ena av två klippor på holmen och satt och tittade på solnedgången. Härligt!
På natten började det dock att blåsa, så stackars F fick gå upp mitt i natten och ändra vanten. Och nu undrar kanske du som läser detta vad ett 'vant' är och det är vajrarna som sitter fast på masten som kallas så. De kan smälla ganska bra mot masten när det blåser, men det går alltså att ändra om dem så att det blir tyst, vilket F då fick göra. Jag hörde när han var uppe, men somnade om lite senare och när vi vaknade på morgonen så var det i princip vindstilla igen.

Vallholmarna

Söndag morgon ville vi alla tre bada, men det visade sig att västkustvattnets trevliga invånare brännmaneterna hade tyckt att runt vår båt var det bästa tillhåll de kunde ha, så de var överallt. Och är det en massa brännmaneter i vattnet så hoppar man inte så gärna i -det gör ganska ont att bränna sig på dem. Men vi löste problemet med att bada från andra sidan av holmen istället. Där var det visserligen fullt av tång och sjögräs och stenarna i vattnet var väldigt hala, men vi var så varma och svettiga att vi trotsade det och gick i ändå. Det var lite ostadigt, men det gick och det var härligt att få doppa sig!
Denna dag fick vi åka in till Donsö hamn igen för att fylla på sötvatten. Westies tank rymmer 100 liter och den var full när vi gav oss iväg i fredags. Men disk, matlagning, tandborstning och att tvätta sig behövs det mer vatten till än man kan tro, så på söndagen hade vi mindre än halv tank kvar. Dessutom hade drickan tagit slut, så vi tänkte passa på att handla på Donsös ICA-affär när vi ändå var där. Fast vi blev lite snopna när vi kom dit, för affären var stängd! Jag fattar inte hur man kan ha stängt en mataffär en hel dag under sommar- och turistsäsongen, men F menar att folk ute på öarna är kristna och därmed går i kyrkan på söndagar och kanske är det så. Men jag fattar ändå inte hur man kan stänga affären en hel dag! Nåja, som tur var så fanns det ett öppet café och där kunde jag och S köpa dricka åt oss. F hade öl, så han behövde ingenting, men jag och S köpte två drickor var. Det var dyrt, förstås, 20 kronor för en 33 cl-flaska, men det fick det vara värt.
När drickan och vattnet var avklarade så gick vi till badviken igen där vi turades om att bada och sedan åkte vi ut för att hitta en plats för natten. Det var dock lika kört som de andra dagarna, så vi återvände till Hasseviken. De andra skulle ge sig iväg därifrån och när de hade gjort det så följde två andra båtar i närheten efter, och då blev vi ensamma. Vi låg väldigt fint där, men det var precis så att vi inte stötte i botten; det var ganska grunt och Westie går 1,2 meter djupt under vattnet och det är ju en del...
Det blev bad och promenad medan vi låg där och som de andra kvällarna så tittade vi på solnedgången. Ingen solnedgång är den andra lik har jag upptäckt under de här dagarna till sjöss, men alla är lika vackra, var och en på sitt sätt.

Måndagen var lika varm och solig som de andra dagarna och det blev ett morgondopp från båten innan  frukost; härligt! Sedan gick vi en promenad och när vi sedan kom tillbaka så upptäckte vi att vattnet var så lågt att Westie studsade på en sten varje gång det kom vågor från passerande båtar och det är ju inte bra, så vi bestämde oss för att vända tillbaka till Önnered. Det skulle vi ändå ha gjort denna dag, men det blev lite tidigare än beräknat.
På vägen dit lade vi båten för ankar mitt ute på havet så vi kunde bada, för vi var genomsvettiga, och så tyckte F att det kunde vara roligt för mig och S att prova på hur det kändes att lägga till ute på havet och bada från båten. Det var superhärligt med det doppet på vägen kan jag säga!
När vi så var framme vid sjöboden så visade det sig att båda ekorna som vi brukar använda för att ta oss mellan ön och fastlandet var borta, men F gick runt och kollade läget och hittade en kille som körde över honom till fastlandet med sin eka så F kunde hämta den ena av dem och hämta upp mig och S och all packning. Så till sist kom vi till F:s bil och då åkte vi direkt hem med hunden och packningen till F:s lägenhet för att sedan åka och handla frukost- och middagsmat för ett par dagar till. Vi ska hem till Mölndal en sväng imorgon för att packa om och köra en tvättmaskin, men sedan sover vi hos F även den natten innan vi styr vår kosa mot Sörmland på onsdag. Min vän A och hennes pojkvän M (som kom ner i lördags) åker med oss upp, och de åker även med oss tillbaka en vecka senare.
Under måndagen hemma hos F så grillade vi korv till middag och på kvällen tog vi en promenad för att plocka körsbär och vildbigarråer som växer på flertalet träd i närheten av F:s bostad. Vi fick ihop en hel del och när vi kom tillbaka så satte vi oss och åt bären. De var väldigt goda!

Så såg alltså min första semestervecka ut och jag återkommer med info om de återstående tre veckorna, så håll ut! *ler*
Ullis i Ronneby
2008-07-30 @ 18:51:14

Så mysigt ni haft det. :) Ska bli kul att läsa mer sen. :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0