Sommarteater

Idag var jag och S på teater vid Gunnebo slott här i Mölndal. Föreställningen heter "Kotten och lillmusen" och är en utomhusteater som de spelar några gånger i veckan mellan 13/6 och 13/7. Huvudpersonerna visade sig på familjefesten här i Mölndal i början av juni och berättade om föreställningen och S blev sugen att se den då, så jag sa att jag skulle kolla upp en lämplig dag -och det blev alltså idag! Eller ikväll kanske jag skulle säga, eftersom föreställningen började klockan 19.
Jag hade bokat biljetter i förväg som bara skulle vara att hämta ut samma dag och när jag bokade dem var det bara att hoppas på bra väder på föreställningsdagen.

Men det såg mörkt ut i morse när vi vaknade efter att ha sovit hemma hos F... Vi åkte dit igår efter jobb och fritids eftersom jag och S var lediga idag och vi ville träffa F (det blir så många dagar emellan träffarna annars) och när vi åkte dit var vädret helt OK. Det var inte jättevarmt, men det regnade inte, och vi hoppades på att vädret skulle vara likadant idag.
Men i morse var det helt grått på himlen och när S och jag skulle ta bussen till Frölunda torg för att titta lite (F var på information hos arbetsförmedlingen eftersom han är arbetslös sedan i måndags) så började det regna -och inte så lite heller! Tur nog är ju butikerna på Frölunda torg under tak... Vi skulle inte handla något speciellt -bara titta mest- men när vi var inne på leksaksaffären så passade jag på att köpa målarbok, pysselbok, kritor, ritblock och penn-set till S som ska ligga i F:s båt så hon har något att pyssla med när vi är där; då slipper jag ta med det hemifrån och släpa fram och tillbaka. Det blev också en fika på "mcDonalds" innan vi åkte hem till F igen.

Medan vi väntade på bussen tillbaka så började det regna igen och sedan fortsatte det att regna medan vi var hemma hos F och jag började tro att vi skulle få se teaterföreställningen iklädda regnkläder och paraply -och det såg jag inte så jättemycket fram emot om man säger så...
Men under över alla under så klarnade vädret upp vid 14.30-tiden; molnen drog undan, himlen blev blåare och solen kom fram. Vi tog F:s bil till Hinsholmen där vi tog en promenad på en mysig slinga vid havet och sedan höll det vackra vädret i sig.
F körde hem oss vid 17-tiden och när vi lämnat ifrån oss vår packning så körde han oss även upp till Gunnebo. Vi var där mer än en timme innan föreställningen skulle börja, men jag hämtade ut våra biljetter och sedan tog vi en promenad bort till Gunnebo slott för att få tiden att gå (det ligger ca 1 km från spelplatsen). Vi var tillbaka vid spelplatsen ca en halvtimme innan föreställningen började och då hade det redan kommit en hel del folk som skulle titta. S oroade sig för att vi inte skulle få några bra platser, men vi fick jättebra platser på en upphöjd bänk mitt framför själva 'scenen' och sedan blev det till att vänta -S frågade väl hur långt det var kvar tills det började varannan minut eller så...*flinar* Men till sist var det dags i alla fall.

Teatern handlar om att lillmusen ska vakta huset medan hans äldre syskon och föräldrar är ute och letar mat, men så smiter han iväg in i skogen en kort stund för att äta blåbär och under den tiden hugger någon ner en stor gran alldeles nära lillmusens hus -och granen faller rakt ner över mushuset och har sönder det! Lillmusen ser det när han kommer tillbaka och blir alldeles ifrån sig; hans familj kommer att tro att han är skyldig till det som hänt, så vad ska han göra? Men i granen bor kotten och hon dyker upp alldeles omtumlad av fallet och träffar lillmusen. De blir vänner och sedan gör de tillsammans upp en plan för hur de ska kunna hitta den skyldige till trädfällningen...

Kotten och Lillmusen

Det var en riktigt bra och rolig teater med många härliga karaktärer; den positiva och idésprutande kotten, den osäkre lillmusen, hans godhjärtade uppfinnare till far, de lata bäverbröderna och den fina katten med stamtavla bara för att nämna några. Både S och jag njöt av föreställningen som var i två akter på ca 40 minuter vardera och en paus på 20 minuter där emellan. I pausen kunde man köpa dricka, godis, chips, kaffe, korv med bröd och annat, så det var väldigt bra!

Efter föreställningen promenerade vi bort till busshållplatsen och hade en sådan tur att det kom en buss som skulle in till Mölndal precis när vi nådde fram (det är en bra bit att gå till busshållplatsen från Gunnebo) och i Mölndal centrum behövde vi bara vänta ca 5 minuter på vår buss hem, så allt gick väldigt smidigt. Nu har jag samlat energi för att jobba hela helgen (medan F är på fest på lillöa), så imorgon hämtar C S från fritids och så blir hon där till på söndag kväll...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0