Skaldjur

En jobbvecka har gått igen och helgen är här, och som vanligt är jag och S hemma hos F. Det är ju min fjärde lediga helg på raken nu efter att de ändrade våra scheman på jobbet, men det är ju ingenting att klaga på! *ler* Fast nästa helg ska jag jobba, så då rullar det på som vanligt igen.

Idag har jag och S fått vara med om någonting nytt; att dra hummertinor. F:s pappa R frågade F redan igår om vi ville följa med idag, men då sa vi att vi ville se hur vädret skulle bli först. Och när morgonen randades idag så var det väl inte jättefint väder, men inte dåligt heller, så det blev att vi följde med. Vi åkte med R:s båt -vilket var första gången på länge- och så åkte vi ända bort till askimsfjorden där R hade sänkt ner tinorna. Han hade sänkt ner tre stycken, men det visade sig att en av de tre var borta -troligen stulen av någon. R råkade ut för samma sak förra gången han sänkte ner tinorna; då hade han fyra, men blev av med en. Dålig stil tycker jag! Folk kan väl lämna andras saker ifred??
Hummertina
En hummer

Men två av tinorna hittade vi i alla fall idag och den första vi fick upp innehöll en riktigt stor hummer, alldeles svart som de ju är när de är okokta. Det var första gången jag såg en levande hummer, annars har jag bara sett dem döda och röda. Den andra tinan innehöll tyvärr ingen hummer, men däremot en krabba och två eremitkräftor. Krabbor har jag ju sett i verkligheten förut, men inte eremitkräftor, så det var ju lite kul. Det var en större eremitkräfta och en mindre i varsitt snäckskal, för de kryper ju in i sådana för att ha dem som hem tills de växer ur skalet och måste leta efter ett annat. Ganska festliga djur! Så det var faktiskt riktigt roligt att vara med och dra hummertinor och R sänkte dem på nytt för att se om han kan få fler humrar till nästa gång.
Eremitkräftor
Eremitkräftor

Och när jag ändå är inne på skaldjur, så hade F fixat en 'överraskning' när han hämtade oss igår. Det var något att äta fick vi veta, men han tänkte inte tala om vad.  Tänkte, skriver jag, för F försa sig och avslöjade att överraskningen var räkor. Så det åt vi framför TV:n igår med pain riche och det smakade inte alls dumt. *mums* Men det blev en del över, så det åt vi idag; gjorde varsin räkmacka efter att vi fixat med tinorna och handlat en del inför morgondagen, då S ska på höstutflykt med scouterna. De ska ta en promenad mellan Mölndal och Botaniska och göra aktiviteter under tiden, så de ska vara ute mellan 10 och 15. Men ska man vara borta i så många timmar så behöver man ju en ordentlig matsäck, så det blir mackor, frukt, risifrutti och dricka för S imorgon -dessutom fick vi köpt ett sittunderlägg till S idag. Får hoppas att vädret blir skapligt imorgon, åtminstone att det inte blir regn.

Slutligen går det inte att komma ifrån samtalsämnet julen. Jag vill ju egentligen inte tänka på julen alls eftersom det är såpass långt kvar och inte alls känns aktuellt, men jag har inget annat val. Mamma ringde nämligen igår och sa att hon och K funderar på att komma ner hit över jul och det skulle ju vara jättekul, men jag kan ju inte bestämma ensam. Nu finnns ju F med familj i mitt liv och sedan vet jag ju inte hur J och R har tänkt sig heller. Det är ju det där med sovplatser... Så jag fick maila J idag och fråga om hon och R har diskuterat julen, annars får de börja göra det nu och lämna besked. Och sedan får vi se hur vi ska kunna styra ihop det så det blir så bra som möjligt -det blir alltid en massa pyssel när det plötsligt finns en partner i både mitt och J:s liv. Ja, ja, vi får se hur det går...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0