Teaterföreställning

Idag var det så dags för S och de andra barnen på hennes teaterskola att spela upp sina alster inför publik. Framträdandet var något som S väntat länge på eftersom de övat på sin pjäs under en längre tid, och det var inte annat än att det pirrade lite i magen på fröken när jag körde henne till teatern...
Pjäsen som S var med i var "Olivia Twist", byggd på den klassiska romanen "Oliver Twist" vars författare jag nu glömt namnet på -och S spelade faktiskt huvudrollen! I alla fall under en del av pjäsen, sedan var det en annan flicka som  övertog den och S blev ett av fattigbarnen istället.

Detta är på barnhemmet där barnen får jobba hårt -det är S i laxfärgade byxor


En fin dam som kommer och tittar på barnen på barnhemmet


Olivia ber om mer gröt och får en utskällning


Alla barnen samlade efter föreställningen

Det var evigheter sedan jag läste Oliver Twist -tror inte jag har gjort det sedan jag var i skolåldern- så efter att ha sett denna föreställning funderar jag på om jag skulle läsa boken igen vid tillfälle. Däremot har jag sett några olika filmatiseringar av den, men denna teaterföreställning var givetvis den bästa! ;)

Olivia Twist var den första pjäsen som spelades upp och efter det följde ett antal olika föreställningar som jag drar lite kort här;
"Spänning i Vikhult" som handlade om när en liten stad fick besök av en utomjordning.
"Askungen" som ju alla vet vad den handlar om.
"Moliére på 15 minuter" som handlade om en man vars dotter hade blivit stum då hon inte skulle få gifta sig med den hon älskade.
"En modern Askungesaga" som var Askungen förflyttad till modern tid.
"Nya flickan" som handlade om en flicka som hade flytt från ett krig och därför skapat sig någon form av låtsasvärld, och slutligen
"Älska mig" som handlade om mobbing.

Barnen var mellan 7 och 16 år gamla och de var väldigt duktiga -och det syntes att de verkligen gillade det här med teater. Och S är ingen undantag när det gäller det. Riktigt kul att se!
Och S är inte färdig med "skådespelandet" än -i juni ska hon vara med i en musikal som de ska spela upp på skolan. Och då ska hon axla rollen av varg. Spännande!
Marie Carpe Diem
2009-04-26 @ 20:36:39
URL: http://www.carpediemmie.blogspot.com

God kväll. Så roligt at få gå på teater. Särskilt när ens ögonsten är med :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0