En sådan dag

Idag har det varit en sådan dag -en dag när allt inte har gått riktigt bra.
Det började när jag tog S till fritids. Då sa hon helt plötsligt att de alla skulle ha kläder med sig för djurpjäsen de ska spela upp framöver -att barnen hade fått det som läxa igår. Det fanns ju ingen tid till att leta fram lämpliga vargkläder sådär på morgonen och då blev det ett himla liv på S; skrik och gnäll om att fröken skulle bli arg om hon kom utan kläder och att alla andra barn säkert skulle ha kläder med sig utom hon! Men det var inget jag kunde göra åt den saken...

Sedan åkte jag till jobbet. Jag skulle jobba mellan 7.30 och 14 på ett äldreboende, men lagom när jag bytte om i omklädningsrummet så ringde kontoret som delar ut våra arbeten och undrade var jag var -då hade de ändrat både tid och plats. Jag skulle ha jobbat mellan 7 och 16 på ett annat äldreboende, men sms:et om det hade inte kommit fram. Och detta var fjärde gången de ändrade var jag skulle vara samma datum! Liite irriterande om man säger så... Dessutom var jag så inställd på att jag skulle sluta klockan 14 att jag hade planerat in annat och inte kunde jobba till 16.
Hursomhelst så kom jag i alla fall till det äldreboendet där jag skulle vara till klockan 8 och där visade det sig att det var helt OK att jag slutade klockan 14 istället. Faktum var att den jag jobbade för skulle ha slutat klockan 13, så var kontoret fick 16 ifrån kan man undra...
Det blev i alla fall en lugn dag när den största ansträngningen jag gjorde var att gå ut och promenera med en boende i rullstol -och i det underbara väder vi har haft idag var det bara ett nöje!

Sedan hade S bestämt med sin kompis E igår att hon skulle följa med henne hem efter skolan, och jag hade pratat med E:s mamma och sagt att jag skulle hämta S vid 14.30 -men det var ju innan min arbetsplats blev ändrad. Nu kunde jag inte hämta S förrän klockan 15 och jag jäktade som bara den eftersom jag var försenad -men när jag kom fram så hade S inte alls någon lust att gå hem och då gick det bra för E:s mamma att jag hämtade S klockan 16 istället. Så det blev att knalla tillbaka hem igen.

Ett fint träd på vägen hem

Jag hämtade sedan S klockan 16 som bestämt, men när jag kom dit så var E och S ute och fiskade grodyngel någonstans vid fotbollsplanen, så jag fick gå dit och leta och hittade henne till slut. Sedan hann vi bara hem så ringde S sin kompis Z och frågade om de skulle leka. Det skulle de och S gick ut medan jag stekte pannkakor under tiden. Sedan kom S in igen med inte mindre än tre kompisar; Z, S2 och H och då hade hon bjudit in dem på pannkaka utan att ens fråga mig först! Men jag tog mina pannkakor och sedan fick ungarna dela på resten (det var inte så många). Jag satte mig på balkongen för att få lite lugn och ro, för med tre ungar hemma blir ljudnivån ganska hög.
Kort efter maten skulle Z och S2 hem och äta (!) och sedan gick S och H ut, och när jag kom in från balkongen för att ta rätt på disken så såg det inte alltför fint ut på köksbordet; halva bordet var nedkladdat med sylt och det var strösocker både på köksgolvet och i hallen som jag fick sopa upp. Inte särskilt kul -jag förstår inte hur tre tjejer kan kladda ner så mycket!

När jag städat undan och satt igång diskmaskinen satte jag mig så på balkongen och njöt av värmen och tystnaden -det var en himla tur att jag bestämde mig för att ta upp balkongmöblerna igår! Jag har ju eftermiddag/kvällssol på min balkong, så det var hur gott som helst att sitta där -tills jag fick huvudvärk och fick gå och lägga mig på sängen istället. Antagligen berodde huvudvärken på att jag är ovan vid värmen...

Ett annat fint träd alldeles nedanför min balkong

Jag väntade också på att J och R skulle komma och hämta mitt dokumentskåp+tillhörande hylla som jag ändå skulle göra mig av med men som de ville ha. Först sa de att de skulle komma vid 18-tiden, sedan fick jag sms om att de skulle komma vid 19 istället, men i själva verket kom de först vid 20-tiden... Jag trodde att S skulle komma in då eftersom hon brukar lägga sig vid 20, men icke -jag visste inte ens var hon var.
I alla fall så hjälpte jag J och R att få in möblerna i deras bil och de berättade att de sett S när de kommit med bilen och talade om var de sett henne, så jag gick ut och letade efter henne -och hittade henne- och då var klockan redan 20.30. Så S kom inte i säng förrän vid 21 ikväll, men då somnade hon å andra sidan nästan genast.

Och nu är denna -inte helt perfekta- dag till ända och imorgon är det Valborgsmässoafton. Då är jag ledig från jobbet och när S kommit hem från skolan så ska vi åka hem till J och R och hälsa på och sedan ska vi hem till F på kvällen, så imorgon blir nog en riktigt bra dag istället!

Och för er som kanske undrar så var det ingen fara med att S inte hade vargkläder med sig idag -hon fick låna en vargmask och det fungerade jättebra. Vi har dessutom kollat igenom garderoben och har hittat både grå tröja, grå långkalsonger och grå sockor som kommer att bli jättebra som vargkostym till framträdandet... =)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0