Torsdagsreflektion 27/8

Min reflektion denna vecka handlar om SKOLAN, som började för en vecka sedan här i Göteborg. Det var en helt ny skola för S med klasser ända från 0 till 9 att jämföra med 0 till 4 på hennes gamla skola i Mölndal och i stort sett bara nya ansikten för hennes del, bortsett från några barn som hon lekt med tidigare. Dessutom skulle hon börja trean också...
S var väldigt nervös inför sin första skoldag -vilket var fullt förståeligt- men allting gick jättebra. Hon fick träffa sina fröknar och sina nya klasskamrater (de är totalt 30 stycken i klassen) och fick med sig en massa skolinformation hem.
Det är lite skillnader mellan denna skola och S förra, exempelvis som att elevernas skoldagar är mellan 8.10 och 13.20 varje dag (i Mölndal var det 8-11.30) och att de ska ha med sig en egen mugg hemifrån att dricka vatten ur, och att de även ska ha med sig en egen mapp hemifrån där de ska samla viktiga papper.

S schema

En annan sak är att de redan nu börjar med slöjd i skolan -hur jag än har försökt minnas min egen skoltid så kan jag inte minnas att vi hade slöjd redan i trean. Däremot hade vi engelska, men det ska inte S börja med förrän i fyran. Men det kan ju vara olika mellan olika kommuner också -eller så har skolämnena ändrats under årens lopp. Det var ju inte precis nyss jag själv gick i trean, direkt... ;)
Hursomhelst; efter en vecka i skolan så verkar S trivas bra där -och hon har också flera nya kompisar- så det känns jättebra! Hoppas det fortsätter så... 
Lairama
2009-08-27 @ 18:32:57
URL: http://lairama.wordpress.com

Spännande och lite läskigt att börja ny skola. Så bra att Dottern trivs.

Jag tror att det där med skolämnen skiljer sig väldigt mycket mellan kommunerna (och även inom kommunerna). Mina tjejer började med engelska redan i tvåan.

Marie Carpe Diem

Härligt att höra att S trivs och att hon fått nya kompisar. Det är en tung sten som faller från modershjärtat då. Tack för titten hos mig :-)

Emma
2009-08-27 @ 20:54:19
URL: http://www.emsvardag.blogspot.com

Kommer ihåg hur spännande skolstarterna var på den tiden :) Och slöjd! Så roligt!

Anette
2009-08-27 @ 21:44:59
URL: http://mammanette.blogspot.com

Det är alltid spännande med skolstart och speciellt när man byter "stadie". Det är nog lite olika mellan olika kommuner. Här börjar också slöjden i 3:an. Jag kan inte heller minnas hur det var......är vi för gamla:-) /Anette

Mariann L
2009-08-30 @ 20:06:02
URL: http://mariannlostinline.wordpress.com

Så skönt att det börjar bra!

malin
2009-08-31 @ 20:37:08
URL: http://mildamalin.blogg.se/

Jag har alltid älskat skolstarten, även om jag inte var så förtjust i själva skolan. Men just den känslan av något nytt, att något tar sin början, att saker kanske blir annorlunda... Vi hade slöjd i trean, tror jag, men jag är ju förstås lite yngre än dig... Ett helt år...



Jag vet inte vart jag ska flytta, jag har inte börjat kolla än, jag vet inte riktigt vad jag vill. Jag är inte helt o-öppen för att flytta härifrån, kanske till och med hem, men samtidigt tycker jag om att bo så nära Stockholm.



Jag skulle ha skickat ett brev till dig idag, men fick inte med mig det på väg ut, det hamnar på lådan imorron i stället. Äntligen...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0