Jordens undergång...

...ska enligt Mayaindianerna ske den 21 december 2012, vilket alltså betyder att det är 3 år 10 månader och 22 dagar kvar innan den planet som olika varelser har levt på i miljarder år inte kommer att finnas längre -vårt hem. Sanning eller myt? Faktum är att Mayaindianerna har haft rätt i flertalet förutsägelser som de har dokumenterat, så ska man gå efter det så finns det ju en stor möjlighet att det faktiskt är sant att Jorden inte kommer att finnas längre efter det datumet. Sedan är det ju givetvis svårt att föreställa sig att en planet som har snurrat runt i världsrymden i miljarder år i en och samma bana runt solen och i samma hastighet, bara på en enda dag kommer att upphöra med det. En teori är nämligen att Jorden skulle börja snurra åt andra hållet. Personligen har jag väldigt svårt att tro att just denna teori skulle stämma, det går emot all rimlig logik. Sedan finns det teorier om att någon form av naturkatastrof kommer att bli Jordens undergång, och det kan jag faktiskt tro på. Redan nu så händer det ju fruktansvärda saker runtom i världen; tsunamivågor, orkaner, jordbävningar, vulkanutbrott och översvämningar som ödelägger stora områden och dödar djur och människor som befinner sig i området.

Folk som förutsäger att Jorden ska gå under har alltid funnits under de år då människan har existerat på Jorden som livsform, men än så länge har det aldrig varit sant. Frågan är om det är sant nu? En hel massa människor är säkert övertygade om att det faktiskt stämmer, men lika många är helt övertygade om att det inte finns ett uns sanning i förutsägelsen -och så har vi de människor som befinner sig mitt emellan och inte vet vad de ska tro. Till den kategorin får jag räkna mig själv. Jag har hört talas om denna förutsägelse tidigare och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har funderat på det någon gång ibland "att tänk om..." Men det går ju givetvis inte att tänka på det hela tiden, då skulle jag inte kunna leva normalt i min vardag med allt vad det innebär, för Jordens undergång är ju en fruktansvärd händelse.

Men själva begreppet "Jordens undergång" är ju också lite luddigt, för vad innebär egentligen undergång? Innebär det total förintelse av hela planeten, eller innebär det 'bara' att själva livet på planeten blir utrotat? Eller innebär det att vissa världsdelar på Jorden kommer att förstöras och att andra klarar sig? Det är en hel del att ta ställning till när det gäller förutsägelser om Jordens undergång när man tänker på det. Vad tror ni som läser min blogg? Berätta gärna!

ia
2009-01-29 @ 19:47:07
URL: http://saganomia.blogg.se/

Jag tror det är hel lugnt! Det kanske dock behövs röras runt lite i grytan så folk vaknar=P

Tror på en ljus framtid som börjar 2012!



Btw, har du sett filmen zweitgeist?!

Annars kan du göra det på www.zeitgeistmovie.com!

Ha en skön kväll!

ia

Katarina
2009-01-29 @ 21:15:08
URL: http://katlind.blogg.se/

Näe...tror nog inte på det där, men säker kan man ju aldrig vara..Vi övelevde millenieskiftet..hihi..Ha det kanon!

/Katarina

Jessica
2009-01-29 @ 21:45:58
URL: http://mammanj.blogspot.com

Usch. Vet du - i det här fallet leker jag struts. Och stoppar huvudet i sanden. Jag bara vill inte tro, veta eller gissa något. Jag återkommer den 22 december 2012 för att önska dig God Jul, säger vi. OK? (Eller OK - jag kan komma tillbaka fler gånger dessemellan, men - du förstår vad jag menar...)

Maria
2009-01-30 @ 09:46:57
URL: http://asiangal.blogg.se/

Jag skulle kommentera på Idas blogg om samma ämne men så har jag hittat din plejs!

Anyways, jorden har redan påbörjat undergångs processen genom katastrofer, global warming och allt eländet man kan tänka på. Kanske 2012 är en sorts avslutning på det hela om man ska tro på Mayafolkets vetenskapliga analys. Annars det blir bara en uppföljning på katastroffilmer som Armageddon. Ciao!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0