Första advent

Idag är det första advent, vilket här hemma innebär att vi tänder det traditionsenliga första ljuset i ljusstaken och så äter vi risgrynsgröt på morgonen. Det blev samma sak i år -lite mysigt med risgrynsgröt och tänt ljus på morgonen. :)

Första adventsljuset tänt


Risgrynsgröt till frukost


Adventsljusstaken är faktiskt ny för i år, för den jag haft tidigare råkade ut för en liten olycka förra året. Jag glömde hålla koll på ljuset, så det tog eld i ljusmanschetten jag hade då och ljusstaken blev förstörd, bara att kasta. Jag hade givetvis förträngt glömt detta faktum, så jag letade som en tok efter adventsljusstaken men kunde inte hitta den. Det var S som mindes hur det var. Så i all hast blev det en ny, för att vara utan adventsljusstake är inget alternativ.

Jag ska också berätta lite annat om vad vi har haft för oss den senaste tiden.
I onsdags tvättade ju jag och F alla våra fönster och satte upp våra julgardiner och samma kväll gav jag mig i kast med att göra S påskalender. F hjälpte mig, så det gick ganska fort ändå trots att det tar sin lilla tid. Men på plats kom den i alla fall och på tisdag får S öppna första påsen -och så första luckan i alla hennes andra kalendrar, förstås...

S påskalender

Jag var långledig fredag-söndag eftersom jag hade tagit ledigt i fredags för att det var en sak F och jag skulle göra. Vi åkte med vår fina bil och medan vi åkte så slog kilometervisaren över till detta, som jag förstås passade på att ta kort på! Det är ju bara en gång som den ser ut på detta sätt någonsin;

Lite kul

Vi har också fått upp allt vårt julpynt. Igår plockade jag upp allt av julpynt jag och F har tillsammans, och det var minsann en hel del! Vi försökte verkligen få plats med allt, men det gick helt enkelt inte. Men det mesta fann vi en plats åt i alla fall, så nu är vårt hem julfint. :) Det enda som är kvar är att ta upp julgranen från förrådet, men det blir nog inte förrän vid Lucia -då tycker jag det är lagom.

Så här mycket julpynt hade F och jag tillsammans


En del av pyntet hamnade i hallen


Ett par av sakerna som vi placerade i vardagsrummet


Julbyn fick komma till köket


Ett par av sakerna i vårt sovrum

Just nu är det söndagkväll och S är iväg och badar med C och kommer inte hem igen förrän vid 22-tiden. F och jag hade tänkt oss några lugna timmar, men det blir inte så. Vår hund Celine har ont i magen sedan korven hon åt till middag och har inte kräkts mindre än tre gånger plus att F har fått gå ut med henne lika många gånger då hon är lös i magen. Celine gnäller en hel del, så det märks att hon inte mår bra, stackarn. F har gett henne rå köttfärs som brukar hjälpa, så vi får hoppas att det hjälper denna gången också...

Tess
2009-12-02 @ 00:39:01
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Åh, presentkalender! Det älskade jag när jag var liten :-D Var bara nåt litet billigt i varje paket, men oh vad roligt det var! Man uppskattade det verkligen!



Svar: Ja, 80-talsfest är kul :-) Jag brukar köra lite 80-talsnostalgi (och tidigt 90-tal) själv nån gång genom att spela 8-bits Nintendo. Superkul!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0