Torsdagsreflektion 29/10

Förra veckan blev det ingen torsdagsreflektion för mig, men denna vecka är jag tillbaka igen och idag reflekterar jag över Rosa Bandet.

Från dagens tidning

Varje år så handlar hela oktober månad om Rosa bandet och kampen mot bröstcancer. Det står i alla tidningar, man anordnar TV-galor och insamlingar, det kommer mail och sms om det, man pratar om det på radio och allt möjligt. Och det är väl inget fel med det, men borde inte kampen mot bröstcancer (och annan cancer) vara lika aktuellt hela året om egentligen? Varför ska man bli totalt korvstoppad med bröstcancer bara under en månad? Det är väl inte bara i oktober folk får bröstcancer, det händer ju hela tiden? Lite märkligt, kan jag tycka, att det ska vara så stort en månad per år, men resten av året pratar man inte om det överhuvudtaget?

I min släkt- och vänkrets är det ingen som har fått bröstcancer, men däremot har de drabbats av andra sorters cancer, men andra cancerformer har man inga galor eller insamlingar för. Visst är bröstcancer den vanligaste cancerformen hos kvinnor, men annan cancer är väl minst lika hemsk att få om inte värre? Kanske skulle det vara en idé att istället för att bara rikta sin sig på bröstcancer så skulle insamlingarna komma alla cancerformer till del? 
cat
2009-10-29 @ 12:45:12
URL: http://1bildibland.blogspot.com

Tycker också att man kan samla in till andra cancerformer.

Emma
2009-10-29 @ 15:58:57
URL: http://www.emsvardag.blogspot.com

Man lätt mätt på allt detta när det kommer i en hög i oktober. Och visst har du rätt, det är väl knappast bara i oktober och varför pratar man inte om de andra cancerformerna lika mycket? All cancerforskning behöver ju stöd, det borde vara en allmän cancermånad med massa insamlingar också.

carina
2009-10-29 @ 17:55:46
URL: http://sinneskatten.blogspot.com

Visst undrar man många ggr v, när det finns så många olika sorters.

Men å andra sidan är det bra att det uppmärksammas.

Jennie
2009-11-03 @ 19:00:23

Men insamlingen för bröstcancer kommer även grundforskningen till del - ALLT går inte till just bröstcancer, även om en stor del av pengarna läggs där. Men visst borde andra cancerformer få lika uppmärksamhet...

Hannele Licke
2009-11-04 @ 14:26:20
URL: http://aragornsfru.blogg.se/

Jag tycker att man ska göra som jag såg i min dagliga tidning, att göra ett band som är både blått och rosa. Det blå är för prostatan, kan drabba också vem som helst. Min svärfar t ex.

Samtidigt håller jag med Jennie som drabbats själv. Året runt vore det bästa utan fokusering på en viss sort. Hellre galor för cancer än andra larviga galor. Förutom Världens barn, (framtiden).




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0