Äppelpaj med havregryn, 4 port

Idag testade jag ett recept på äppelpaj som visade sig bli väldigt gott, så jag tänkte dela med mig av det. Det är väldigt enkelt och tar inte särskilt lång tid.

Du behöver: 4 äpplen
                     2 tsk kanel
                     2 msk socker till äpplena
                     2 dl havregryn
                     1 dl mjöl
                     1 msk socker till smuldegen
                     100 g smör

Gör så här:   Skala, kärna ur och skiva äpplena i tunna skivor. Lägg dem i en ugnsfast form.
                     Strö över socker och kanel.
                     Blanda havregryn, mjöl och socker i en bunke och häll över äpplena.
                     Hyvla smöret med osthyvel till tunna skivor som täcker mjölblandningen.
                     Grädda i ca 20 minuter i 225 grader tills det har blivit fin färg och en knäckig yta på pajen.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

Samtliga som åt av pajen gav den 5 i betyg, så smaklig måltid!

Bilder:

Äpplena med kanel och socker


Havregryn, mjöl och socker


Hyvlat smör


Pajen efter gräddning 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0