Sveriges historia

Jag har snöat in på Sveriges historia. I brist på nya böcker att läsa bestämde jag mig för att läsa några av mina gamla böcker på nytt, och då valde jag att läsa de fyra böckerna om adelsätterna Brahe och Sparre, skrivna av Rune Pär Olofsson. Jag hade inte läst böckerna på flera år, men de var lika bra nu som när jag läste dem sist.

De fyra böckerna heter i tur och ordning "Lyckans Tärning", "Argan List", "Ärans Tinnar" och "Domens Dag" och handlar som sagt om adelsätterna Brahe och Sparre från år 1574 till ca 1600.
Det roliga med de böckerna är att de berättar om verkligheten för dessa två ätter under 1500-talet, så det är alltså inga påhittade personer som författaren själv har skapat. För alla som är intresserade av Sveriges historia kan jag rekommendera dessa böcker, för de är både roliga, sorgliga och spännande och berättar väldigt bra om hur livet såg ut på den tiden. Ett extra plus i kanten får böckerna för att författaren använder gamla ord som man använde då men som mer eller mindre har försvunnit i vårt nuvarande språk. :)

Efter dessa fyra böcker fick jag mersmak på att läsa om Sveriges historia, och därmed gav jag mig i kast med böckerna av Herman Lindqvist, vilka går under det gemensamma namnet "Historien om Sverige". Serien består av 10-12 böcker och jag har nästan alla i min bokhylla utom en eller två. Första boken heter "Från islossning till kungarike" och är en väldigt intressant berättelse om hur landet Sverige uppstod. Boken börjar efter istiden och slutar vid Gustav Vasa, så det är väldigt spännande och intressant, plus att det även finns bilder i boken som visar hur Sverige "skapades" och sedan förändrades under tusentals år. Rekommenderas!
Första boken i Herman Lindqvists serie om Sverige


Vad har vi annars pysslat med sedan sist? I söndags provkörde jag och F en bil. Inte för att vi tänker köpa någon ny (vi köpte ju våran för knappt ett år sedan), men för att man fick två biobiljetter om man körde en viss modell av denna bil. Fast givetvis var det skoj att köra en annan bil också! ;)
Hursomhelst; filmen man fick biljetter till är "Toy Story 3" som har premiär imorgon, så vi får väl se om vi kan komma iväg och se den under nästa vecka. Alltid kul med biobesök!
Biobiljetter


Slutligen har F också köpt lampor till vår ena balkong. Det är lampor som "laddas" av solljuset under dagen och sedan lyser när det har blivit mörkt, och det ser väldigt mysigt ut! Passar bra nu när kvällarna är mörkare och det är kyligare ute. Fast visst känns det sorgligt att veta att sommaren är slut och att vi nu har en lång och mörk höst/vinter framför oss... :(
Lampor till balkongen

Susanne
2010-08-27 @ 15:41:36
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/

Den bilreklamen går ofta på tvn. Hoppas att ni gillar filmen. Ska själv se till att se den snart. Sånna balkonglampor är jättebra, och mysigt blir det av ljuset från dem. Och med lite tur får vi även en vit vinter i år igen :O)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0