Stephen King vs. Tad Williams

Jag har precis avslutat en bokserie på sju böcker, vilken går under det gemensamma namnet "Det mörka tornet". Böckerna är skrivna av en av mina favoritförfattare -nämligen Stephen King.

King är ju skräckens mästare, men denna bokserie är egentligen en fantasy-serie. Fantasy ligger ju egentligen ganska nära skräck eftersom fantasyböcker handlar om okända världar, mystiska varelser, ofta ett sökande efter något och en ständig kamp mellan gott och ont. Skräck handlar ju på sätt och vis om det med. Det är väl antagligen därför som fantasy och skräck hör till mina favoritgenrer när det gäller böcker -och även deckare då.

"Det mörka tornet" handlar om Roland Deschain; en så kallad "revolverman" som söker efter något som heter Det mörka tornet. Tornet är i denna berättelse själva "hjärtat" i vår värld och alla andra parallellvärldar och det vaktas av någon som kallas "Den röde kungen". Den röde kungen håller på att förstöra tornet -och sålunda också hela världen med dess parallellvärldar- och Roland måste stoppa kungen och rädda tornet för att rädda världen.

Man fastnar redan från första boken och måste helt enkelt läsa allihop för att få reda på hur det går. I denna bokserie hoppar man i tid och rum och världen King skapar är otroligt fascinerande. Det är en blandning av vår moderna värld, western, gammal tid och sagornas värld. Man grips med av huvudpersonernas öden och äventyr ända till slutet och slutet är väldigt överraskande. Och egentligen kommer den riktiga skräcken i slutet...
Det mörka tornet

En annan mäktig fantasyserie är "Otherland" av Tad Williams. Anledningen till att jag tar med den i detta inlägg är att även Williams har skapat en fascinerande värld, men medan King blandar fantasy och skräck så blandar Williams fantasy och science-fiction. Denna serie består av hela åtta böcker.

Huvudpersonerna i "Otherland" lever i en framtidsvärld som nog ändå inte ligger så långt ifrån vår egen tid och även här har sagornas värld en stor betydelse. Huvudpersonerna i denna serie blir fångade på internet och går igenom många äventyr på sin väg att bli befriade. De söker efter den person som bär skulden till deras fångenskap och under sin färd är de med om många märkliga äventyr där de -precis som i Det mörka tornet- träffar goda och onda varelser i olika parallellvärldar. Även här upplever man sorg och glädje, hat och kärlek, liv och död och kampen mellan gott och ont. Och precis som i Kings bokserie så hoppar man i tid och rum.

Så det finns många likheter mellan dessa bokserier, men ändå är de väldigt olika och tar med sig läsaren på en otrolig och medryckande resa där inte ens fantasin sätter några gränser...
Otherland
Tess
2011-02-27 @ 22:46:10
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Den Stephen King-serien har stått på min lista ett tag, men nu blev jag även intresserad av Tad Williams. Får kolla upp det :-) När det gäller skräck så gillar jag även Dean R. Koontz :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0