Världskulturmuseet

Igår var jag ledig från jobbet, och då gjorde vi ett spontanbesök på "Världskulturmuseet" här i Göteborg. Jag gillar verkligen att gå på museer, men av någon anledning så har jag bara besökt ett fåtal av de som finns här hemma. Men det ska bli ändring på det nu, har jag bestämt! :)

Världskulturmuseet har olika utställningar under året och till de flesta är det fri entré, vilket förmodligen beror på att det sponsras av "Arbetsförmedlingen" och Göteborgs stad b.la. Just nu finns där en utställning om resandet som kallas "Destination X", och den var faktiskt väldigt intressant! Jag och F tog en del bilder, och några av dem ska ni få se nu...
En utställning om resandet


Ryggsäckar formade som en jordglob


Ett par olika "båtar"


Ett träd gjort av gamla flip-flop-sandaler


Exempel på olika souvenirer


Planscher från olika länder


Snöglober från olika länder -fast samtliga är faktiskt tillverkade i Kina!


De "Rosa bussarna" tar folk till olika delar av världen


Man kunde snurra på ett resehjul för att se vart man ska resa härnäst. Detta fick F upp. :)


Igår var också dagen när det slutligen blev semlepremiär för oss! De har ju funnits att köpa länge, men jag tycker inte att man ska äta den första för tidigt. Sedan tycker jag också att de är alldeles för dyra...jag menar; 17 kronor/styck?? Det är ju inte som att det är några unika bullar numera, så jag förstår faktiskt inte varför de ska vara så dyra. En tia per styck är ett mer rimligt pris -som det är nu äter man ju inte speciellt många under semleperioden... Inte jag i alla fall.
Årets första semla
Trebarnsmamman
2011-02-27 @ 08:39:39
URL: http://Blogg.trebarnsmamman.se

Verkar som ett trevligt museeum!

lovisa
2011-02-27 @ 09:04:45
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

gott!

Tess
2011-02-27 @ 22:47:30
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Det där med snögloberna är ju så klassiskt :-D Som Peter Stormare säger i filmen Armageddon: "Russian components, American components....ALL MADE IN TAIWAN!" Haha :-D




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0