Mina filmår 1973-2011;2009

"Avatar" är en riktig storfilm, och en otroligt imponerande sådan! Här har man använt det senaste inom animering och specialeffekter och resultatet har blivit ett förtrollande vackert äventyr. Filmen hör väl mestadels till kategorin sci-fi, men jag vill också säga att den även hör till fantasy.

Filmen utspelar sig på den orörda planeten "Pandora" som bebos av ett folkslag som kallas na'vi. Pandora har enorma naturtillgångar som människan vill komma över, framför allt en alldeles speciell mineral. Men na'vierna har sin heligaste plats just där den mineralen finns, och de vägrar att flytta den.

Människorna har skapat ett program -avatarprogrammet- där na'vierna finns som artificiella kroppar, och dessa kroppar kan människan styra. Med hjälp av det programmet hoppas man att kunna få en människa i na'vikropp att infiltrera de äkta na'vierna, agera diplomat och övertala dem att flytta sin heliga plats, och människan som utvals till det uppdraget är den före detta marinsoldaten Jake, som är förlamad i benen. I sin na'vikropp kan han dock röra sig obehindrat och en helt ny värld öppnas för honom. Och det är en underbart vacker värld, som starkt påminner om hur det ser ut djupt nere i havet -man blir verkligen tagen av den fantastiska naturen!

Filmen innehåller även humor, spänning och kärlek och är verkligen sevärd!
2009

1998
1999
2000
2001
2002



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0