Dessertmästarna

I vanliga fall brukar jag aldrig titta på program där ett X antal deltagare ska tävla mot varandra, någon åka ut i varje program och en enda person ta hem hela segern, men idag har jag gjort ett undantag.
 
Ikväll började nämligen den nya serien "Dessertmästarna" på Kanal 5, och då jag är väldigt svag för diverse läckra efterrätter även om jag inte äter dem i någon större mängd, så bestämde jag mig för att titta på programmet. Huvudsakligen för att få lite ögongodis, för duktiga konditorer kan verkligen göra helt häpnadsväckande kreationer! I många fall ser deras bakverk ut som konstverk...det är nästan så att man inte har hjärta att äta dem sedan.
Men jag ville också se programmet för att få lite inspiration, för här hemma äter vi ungefär en efterrätt i veckan och det hade ju varit kul att göra en annan dessert än de gamla vanliga någon gång.
 
I Dessertmästarna är det 12 konditorer som tävlar om att bli mästaren och kvällens program började med att alla fick göra sin egen så kallade parad-dessert för att visa juryn vad de kunde, och efter det fick de göra kvällens stora tävling -nämligen marängswiss. Det är ju en väldigt vanlig efterrätt som man snabbt slänger ihop i hemmaköket, men i programmet skulle deltagarna ta efterrätten till nya höjder. Den skulle vara så fin och god att den skulle kunna serveras på en Nobelmiddag, och jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över hur många olika varianter man kan göra på marängswiss. Ingen marängswiss var den andra lik -jag blev faktiskt själv inspirerad att göra den efterrätten till något extra nästa gång vi ska ha den här hemma! Så det var faktiskt jättekul att se! :)
 
Den marängswiss som jag tyckte var finast blev också den som vann, men en annan variant som jag tyckte var cool och annorlunda fick jättedåliga betyg och klarade sig bara nätt och jämnt över mållinjen. Den som förlorade och fick lämna programmet var inte utbildad konditor utan självlärd, och även om det på sätt och vis var lite väntat var det ändå synd. Det hade ju varit kul om en vanlig "svensson" fått hänga med ett tag i alla fall...
 
Hursomhelst; om en vecka är det dags för andra avsnittet och då ska de 11 återstående konditorerna göra godis, så det ska bli spännande!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0