#Blogg24, dag 19; Pepparkakscheesecake

Jag var ledig från jobbet idag med, så då passade jag på att baka igen -denna gång gjorde jag pepparkakscheesecake för första gången! Jag tycker att cheesecake är supergott och även om jag inte har smakat på den jag gjorde idag, så kan jag tänka mig att den är lika "yummy" som cheesecake brukar vara. :)
 
Pepparkakscheesecake
 
Gör så här;
 
Kakbotten
 
ca 60 små pepparkakor
2 dl flytande margarin
 
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg pepparkakorna i en matberedare, smält margarinet och häll det sedan över kakorna. Mixa och täck botten i en form med avtagbar kant med blandningen. Ställ åt sidan.
 
Botten av pepparkaka och margarin
 
Fyllning
 
800 g färskost
2,5 dl strösocker
2 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
0,5 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
ca 15 pepparkakor
 
Rör ihop färskost och socker. Blanda i mjöl,vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen -ett i taget- under omrörning.
Häll i ca hälften av smeten och grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Ta ut kakan ur ugnen och lägg på pepparkakorna, häll över resten av smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter, låt sedan kakan svalna några timmar.
 
Pepparkakor och sedan resten av smeten ovanpå
 
Glasyr
 
200 g färskost
2 dl florsocker
 
pepparkakor till dekorering, som krossas i mortel
 
Blanda ingredienserna till glasyren och bred den över kakan, strö pepparkakskross över. Låt stå i kylskåp över natten.
 
 
aja
2014-12-19 @ 23:51:26

yummi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0