Höstlovet dag 5

Otroligt vad fort tiden går! Idag är det redan fredag, vilket betyder att det bara är två fjuttiga dagar kvar av ledigheten både för mig och stora S innan det är dags att återgå till jobb och skola...
 
Idag hade jag och min syster J bestämt att vi skulle gå på "Konstmuseet" -huvudsakligen för att titta på utställningen "Skräckromantikens landskap". Stora S hade varit på Konstmuseet förut, men för mig och J var det premiär. Den första utställningen vi såg var lite konstig och visade bara ett gäng olika fotspår, men sedan kom vi fram till den skräckromantiska utställningen, som var mycket intressant! Jag hade gärna sett att den var dubbelt så stor, dock...
 
När vi sett den utställningen såg vi några till som verkade vara av intresse. En visade lite olika skulpturer och så var det två andra utställningar med diverse olika konstverk. Intressant att titta på.
När vi sett det av intresse som Konstmuseet hade att bjuda på, var det hög tid för lunch, och denna intogs på en liten grekisk restaurang som hette "Nefelli" eller något liknande. Lunchen kostade 89 kronor inklusive dricka, sallad och kaffe/the och kaka -dessutom var det riktigt gott! Bra pris, tycker jag.
 
När vi kom hem skulle jag dekorera mina dödskallekakor, men med dem gick det åt helsike. För det första hade de blivit lösa efter att ha fått tina i rumstemperatur, så min tanke om att kunna ta dem i handen och doppa dem i vit choklad sprack. Istället tänkte jag att jag skulle hälla den smälta chokladen över dödskallarna, men den j*kla chokladen stelnade en del trots att den låg på en tallrik i vattenbad, så jag fick klicka chokladen över kakorna istället. Då såg de inte alls ut som dödskallar, men jag tänkte att jag kanske kunde rädda kakorna genom att göra om dem till spöken. Så när de fått stelna lite i kylskåpet tog jag ut dem för att ge dem ögon och mun med hjälp av lakritssås -men tror ni att det fungerade? Nix! Så i slutänden blev kakorna inget annat än "p*ss-och-sk*t-kakor" som jag kallade dem. Jag tänker inte ens visa någon bild på hur misslyckade de blev -enda hoppet är att de åtminstone smakar gott imorgon...
 
Jag gjorde också den ena fyllningen till morgondagens Halloween-tårta, och förberedde den andra. Fyllning nummer två ska nämligen stå i kylen över natten, så imorgon kommer jag att göra tårtan helt färdig. Hoppas jag i alla fall... Imorgon ska jag också dekorera spindelcupcakesen -får se hur de kommer att bli...
Förutom kakorna och tårtfyllningarna, städade jag det jag inte hann med igår, och så har vi fått upp alla Halloweendekorationer. Stora S och hennes kompis H gick ut och gjorde "Bus eller Godis" och fick i vanlig ordning ihop en hel del gott. :) Jag hade gjort i ordning tio godispåsar ifall några barn skulle komma och ringa på, men det kom inga utom stora S och H. Får se om det kommer några imorgon, annars får vi äta upp godiset själva... ;)
 
I övrigt har jag som vanligt tillbringat en del tid vid datorn, och nu är det sovdags. Jag återkommer imorgon igen!
 
Stora S utanför "Konstmuseet"
 
En av tavlorna från den skräckromantiska utställningen
 
Några av de andra tavlorna
 
God grekisk lunch efteråt
 
 
Stora S och kompisen H redo för "Bus eller Godis"
 
Resultatet
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0