Fruktsallad och Rotfruktsgratäng

När man börjar gå en utbildning inom restaurang- och cafébranschen har man ju väldigt många praktiska pass -det vill säga där man får tillaga något ätbart av något slag. När man tillagar det måste man ju smaka på det under tiden så att det blir som man vill ha det -och i slutändan får man också äta upp det man har lagat, och i många fall även äta av klasskamraternas "verk".
 
Detta är naturligtvis inte bra för figuren, då det innebär att man äter fler gånger på en dag än vad man egentligen "ska" göra, så från denna vecka ska jag börja ha lite mer koll på kalorierna. Ni som följer min blogg vet att jag gick ner 25 kg efter att jag fått lilla S -och jag har verkligen ingen lust att gå upp igen! Inte för att jag har lagt på mig mer än ett par kilo, men låter man det vara så...pang!
 
Idag åt jag därför fruktsallad till lunch. Det är nyttigt, mättande och relativt kalorisnålt, och till middag kommer jag att äta små portioner som jag gjorde förut när jag skulle gå ner i vikt. Och jag tänkte att när vi äter "middag" i skolan -det vill säga när vi lagar mat på eftermiddagen och äter vid tre-fyra-tiden, så ska jag inte äta någon middag när jag kommer hem utan kanske bara ta en frukt eller något liknande. Så får det bli!
 
Idag åt jag i alla fall middag här hemma -nämligen rotfruktsgratäng med enrisrökt cognacsmedwurst. I receptet tipsade man nämligen att det var gott med rökt kött eller korv till gratängen -och det var det! :)
 
Fruktsalladen bestod av granatäpple, päron, banan, nektarin och clementin. Inte dumt alls!
 
Middagen; rotfruktsgratäng och rökt korv
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0