Ugnsbakad chokladpastej

I förrgår fick vi en beställning på ugnsbakad chokladpastej från restaurangen som ligger i bottenplan i skolbyggnaden, och vi var några stycken som fick äran att göra denna istället för chokladpannacotta som vi egentligen skulle gjort. Idag hade vi samma lärare igen som berättade för oss att gästerna tyckt att chokladpastejen varit jättegod -och det var ju väldigt roligt att höra! Särskilt då det var första gången någon av oss gjorde denna dessert... :)
 
Men inte nog med det; köksmästaren hade sparat undan kantbitarna från pastejen till oss, så vi fick smaka den idag! Och den var verkligen jättegod! Är man chokladälskare (som jag) så är denna dessert mycket beroendeframkallande! Tänk er konsistensen som nougat men smak av choklad -jammi! :)
 
Receptet vi gjorde var för 110 personer, men det recept som jag delar med mig av till er skulle jag tro är lagom för fyra personer. Jag tror att pastejen med fördel kan ätas med lite vispad grädde eller vaniljvisp -eller varför inte någon frukt- eller bärkompott?
 
Chokladpastejen ser lite tråkig ut på detta vis -men vi fick ta hem den i en form, så... 
 
Du behöver:
 
230 g färskost
2 dl vispgrädde
385 g blockchoklad
2 ägg
 
Gör så här:
 
Bryt blockchokladen i mindre bitar. Koka samman grädde och färskost. Tillsätt chokladen i grädd- och ostblandningen, rör om tills chokladen smält och mixa smeten slät. Vispa ner äggen i smeten och häll den i en ugnssäker form -gärna på bakplåtspapper. Baka i ugn i 125 grader tills smeten har stelnat, vilket tar ca 1 timma. Låt svalna helt och skär sedan i lagom stora bitar. Går utmärkt att frysa!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0