Vrångö

Igår var det underbart väder här i Göteborg, och då stora S ännu inte har börjat skolan för terminen (hon börjar på måndag) och jag inte hade något arbetspass inbokat, bestämde vi oss för att ta skärgårdsbåten till Vrångö. Lilla S fick vara ledig från förskolan, och vi stack iväg hemifrån lite före tio på förmiddagen. Först tog vi bussen till Kungssten där vi sedan bytte till spårvagnen mot Saltholmen -och från Saltholmen tog vi sedan färjan över till Vrångö.

Turen tog ca 55 minuter, så vi var framme strax före halv tolv, och därför beslöt vi oss för att börja med att äta lunch så att vi sedan skulle kunna gå på ön som vi ville. Matsedeln höll på att skrivas när vi kom till restaurangen, och när den var klar beställde jag och stora S varsin bakad potatis. Min var med en jättegod räkröra medan stora S fick en laktosfri variant med vitlöksmajonnäs och rostbiff. Lilla S ville ha en räksmörgås. Maten var riktigt god och mättande! :)

Efter maten promenerade vi så runt på Vrångö och tittade, det blev lite lek för barnen på en lekplats och en snabbtitt i gästhamnen innan vi letade oss fram till en badplats då vi hade badkläder med oss. Jag hade tänkt bada, men vattnet var lite för kallt för min smak, så jag stod över. Barnen både badade och lekte, däremot... :)
Vi tillbringade ganska lång tid på badplatsen innan det började bli dags att tänka på hemfärd, men naturligtvis åt vi god glass innan vi tog skärgårdsbåten tillbaka igen. Vi var hemma lite före klockan 17, mycket nöjda med dagen!

Jag och barnen gjorde ju en sådan båttur för ett par år sedan -men då var det Styrsö vi åkte till. Det är så härligt att komma ut i skärgården, särskilt somrar som i år när vi faktiskt inte har varit ute med vår egen båt en enda gång... Ni kan läsa om Styrsö-besöket HÄR!

På väg mot Vrångö

Skärgårdsbåten gör några stopp på vägen

Så härligt att komma ut på havet!

Framme

Vi började med att äta lunch

Stora S jagade Pokemons

Badplatsen hette Nöthagen

Väldigt långgrunt i vattnet

Lek och bus

Efter badet gick vi tillbaka mot färjan

Glass innan hemfärd

Synd att åka hem

Färjan gör några stopp även på tillbakavägen