Chokladcheesecake med jordnötter

Denna veckas efterrätt blir chokladcheesecake med jordnötter efter ett recept som jag hittade i söndagsbilagan som följer med GT. Min dotter säljer ju GT varje helg, och varje söndag är det en massa smaskiga recept i bilagan! Jag har inte smakat cheesecaken, men jag älskar cheesecake och tror att den kommer att vara hur god som helst imorgon! :)
 
Chokladcheesecake med jordnötter
 
Du behöver;
 
200 g digestivekex
50 g smör eller margarin
ca 2 dl salta jordnötter
600 g färskost
3 ägg
3 äggulor
2 1/4 dl strösocker
1,5 dl créme fraiche (naturell)
ca 250 g jordnötssmör
 
Topping;
2,5 dl créme fraiche (naturell)
100 g mjölkchoklad
3/4 dl farinsocker
salta jordnötter
 
Gör så här;
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form (ca 24 cm) med löstagbar kant.
Mixa digestivekexen med smöret i matberedare och tryck ut massan i botten av formen. Häll på jordnötterna och ställ i kylen så länge.
 
Botten
 
Blanda färskost, ägg, äggulor, socker, créme fraiche och jordnötssmör i matberedare. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter.
 
Smeten i formen
 
Dela chokladen i mindre bitar och lägg med créme fraiche och farinsocker i en kastrull. Värm och rör om tills chokladen har smält. Häll smeten över kakan och grädda i ytterligare 10 minuter. Dekorera med salta jordnötter. Färdigt!
 
Chokladsmet
 
Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom

ser riktigt gott ut

Veronica Wallgren
2016-02-24 @ 19:39:07
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Åh vad gott!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0