Temablogg 52; Alkohol

Jag var nykterist tills jag var 25 år -tro det eller ej! Efter att ha vuxit upp i en familj/släkt där alkoholen kunde flöda ganska ymnigt emellanåt var jag så rädd att bli alkoholiserad att jag inte vågade smaka ens en liten droppe alkohol fram tills den dagen då min 25-årsdag var inne och jag kände att jag för en gångs skull skulle ta mig ett glas. Nu minns jag inte vad det var jag drack -troligtvis cider eller vitt vin- men jag upptäckte i alla fall att det inte var någon fara och att det tillochmed var ganska gott -och efter det hände det att jag tog mig ett glas då och då på helgerna.
 
I början drack jag bara cider och vitt vin. Cider har jag alltid gillat och jag tyckte att vitt vin var mycket godare än rött. Faktum är att jag enbart drack vitt vin ända fram tills jag träffade min man och vi var på någon fest där det helt enkelt inte fanns vitt vin eller cider. Öl fanns, men det har jag aldrig tyckt om, och heller inte whiskey, rom, vodka eller något annat. Jag kan ta något glas likör, men annars håller jag mig till vin och cider. Och eftersom det bara fanns rött vin på festen så tog jag det. Och vid det laget hade tydligen min smak ändrats, så efter det blev det allt mindre vitt vin och mer rött istället vid festliga tillfällen. Idag dricker jag i stort sett aldrig vitt vin då jag tycker att rött
vin är mycket godare. Cider dricker jag fortfarande ibland, men annars håller jag mig till rödvin.
 
Jag dricker heller inga mängder. Som mest tar jag tre glas rödvin en fredag eller lördag, sedan säger både mage och hjärna ifrån att "nu räcker det". Full har jag bara varit vid tre tillfällen i mitt liv och bakfull har jag bara varit en gång av de tre tillfällena, men då mådde jag så dåligt att jag kände "att aldrig mer ska jag dricka sådana mängder". Det var dagen efter min bröllopsdag, för övrigt, närmare bestämt för snart sex år sedan.
 
Så jag vill nog påstå att jag har en ganska sund inställning till alkohol, och jag känner när jag har druckit tillräckligt. Jag är inte längre rädd att jag ska bli alkoholiserad och i princip skulle jag egentligen kunna avstå alkohol helt hållet och bli nykterist på nytt. Å andra sidan är det ju väldigt gott med en kall cider ibland, framför allt under varma sommarkvällar -eller ett glas rött till det grillade köttet på fredagkvällen...
 
Gott med ett glas rött till maten ibland
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0