Årets tionde tårta!

Halloween har kommit och gått, och naturligtvis bjöd jag på tårta när vi hade vår sedvanliga Halloweenfest! Halloweentårtan blev den tionde tårtan i år, även om jag hade tänkt att jag skulle bakat en tårta i slutet av september. Men så blev det inte...
 
Årets Halloweentårta
 
Som vanligt använde jag mig av "3 lika"-receptet när jag gjorde tårtbottnarna, och första fyllningen blev lakritsfluff. Fyllning nummer två blev hallonmousse.
 
Sedan täckte jag tårtan med vispad grädde och själva huvudet gjorde jag av rice krispies och marshmallows. Detta var första gången jag använde mig av rice krispies, så det var lite spännande att se hur det skulle bli -men det blev jättebra! När jag format huvudet täckte jag det med vit marsipan och ögon och mun skar min dotter ut från svart sugarpaste.
 
När huvudet var på plats på själva tårtan, spacklade jag det med äggvita och florsocker och formade även tänderna med detsamma, och slutligen strödde jag kokosflingor över hela tårtan. Texten gjorde jag av röd sugarpaste.
 
LAKRITSFLUFF (räcker till ett lager fyllning)
 
3 dl grädde
5 st Kick (lakritsgodis)
 
Värm grädden (den får INTE koka) och klipp ner godiset i mindre bitar. Rör om tills allt godis har smält. Ställ kallt i minst 6 timmar (men helst över natten) och vispa sedan som vanlig grädde.
Jag tillsatte även lite svart hushållsfärg.
 
HÄR finns receptet på hallonmousse.
 
Fyllningarna
 
RICE KRISPIES-MASSA (räckte precis till huvudet)
 
3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter rice krispies
 

Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallowsen och låt dem smälta med smöret under omrörning, var försiktig så att det inte bränns fast i kastrullen!

När allt är smält tar man av kastrullen från plattan och häller ner rice krispies.

Rör om så att allt blandas ordentligt.

Nu är det klart för att formas till figurer! Det blir bäst om man gör dem direkt när det fortfarande är varmt. Figurer som skall ätas bör göras tidigast tre dagar i förväg.

Det är ganska klibbigt så det är lättast att blöta händerna innan, då fastnar det inte överallt på fingrarna och är lätt att forma.

 

Huvudet innan jag täckte det
 

Inspirationen till tårtan fick jag av en "Doctor Who"-kokbok som jag köpte för ett tag sedan, och förlagan är ett av "monstren" i TV-serien, kallat "the Christmas snowman". Men jag tyckte ändå att det passade bättre som dekoration på Halloweentårta än jultårta eftersom det ser ganska läskigt ut. :)

 

Originalbilden från kokboken
 
Nästa tårta jag gör blir troligtvis jultårtan -om jag nu inte får för mig att baka någon annan tårta innan dess, förstås! :)
 
 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0