Den gångna helgen

Helgen är kommen och i stort sett gången, och precis som vanligt så gick den väldigt fort! Å andra sidan går vardagarna i stort sett lika fort, men det har ändå varit en ganska intensiv helg.
 
Igår var det lördag och då var det sedvanlig julmarknad på "Olles Gård". Jag, F och lilla S åkte dit en sväng mest för att det är lite mysigt (och för att köpa Olle-bröd!) medan stora S var hos kompisar hela dagen. Och efter marknaden var det strykning av julgardiner, städning och grötkokning på schemat, så dagen gick i ett.
 
Tomten gav som vanligt alla barn en godispåse vid ingången till Olles Gård
 
 
Försäljning av fina julfigurer
 
Lilla S fick ett paket i barntombolan
 
Det såldes även lite andra saker
 
 
Att köpa glögg och grillad korv med bröd hör julmarknaden till
 
Idag är det första advent, och risgrynsgröten jag kokade igår åt vi till frukost i morse. Att äta risgrynsgröt till varje adventssöndag har också blivit en tradition, men för det mesta brukar jag fuska och köpa färdig risgrynsgröt i korvar. Men i år blev det alltså hemmagjord gröt, vilket ju faktiskt är godare! Sedan kokade jag ändå en till omgång risgrynsgröt på förmiddagen idag eftersom jag ville göra Ris a' la Malta av den som efterrätt till dagens adventsmiddag.
 
Det är nämligen så att min syster med familj har varit i Karibien i tre veckor. De kom hem i torsdags och eftersom vi ville träffa dem, höra lite om resan och se lite bilder så bjöd vi hem dem på adventsmiddag. Vi åt fläskfilé med hasselbackspotatis och rödvinssås -inte dumt alls! Mycket trevligt, och även kusinerna var glada åt att träffas igen. :) J skulle även ta hem katterna Snowy och Sauron som vi har haft hemma hos oss medan de har varit borta, men de tog bara med sig Snowy hem. Sauron får stanna här ett tag, så får vi se hur det går. Han är ju en väldigt mysig katt och han och Castiel fastnade för varandra under de gångna veckorna medan Snowy hamnade lite utanför, så vi kom med förslaget att Sauron kunde få stanna här. Och det fick han! Men om vi märker att Snowy och Sauron saknar varandra för mycket (de har ju levt tillsammans i många år), så får vi naturligtvis återbörda Sauron igen. Men vi hoppas förstås att det inte blir så...
 
Första advent idag
 
Mina fina barn lite uppklädda dagen till ära
 
 
Kusinerna (tyvärr blev bilden suddig)
 
God mat följt av efterrätt
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0