Varberg

Igår blev det en liten sväng till Varberg. Barnens kusin J pluggar på campus där och vi hängde på J:s mamma, mormor och farmor för att hälsa på henne och se hur hon har det där. Varberg är ju alltid fint att besöka och det var kul att komma iväg även om resan inte blev riktigt som vi tänkt oss...

Ursprungsplanen var att vi skulle besöka en marknad som fanns på landet utanför Varberg -där J jobbade som parkeringsvakt- men när vi kom fram visade det sig att de tog 100 kronor/person bara för att gå in på marknaden, och det tyckte vi var lite väl häftigt när vi bara ville titta runt lite. Så istället åkte vi in till Varberg och promenerade vid hamnen samt besökte fästningen, och sedan träffade vi J när hon kom från jobbet. Vi tänkte äta thaimat, och när vi bestämde oss för det dök det upp ett annat problem. Efter att ha letat oss fram till den utvalda thairestaurangen med hjälp av GPS:en på mobilen (som vi för övrigt inte förstod oss på), visade det sig att restaurangen hade slagit igen. Så vi fick leta upp en annan thairestaurang och promenera dit, vilket tog väldigt lång tid. Det kändes som om vi bara irrade runt. Men till slut var vi framme och beställde vår mat, som vi skulle ta med oss och äta hemma hos J. Det skulle ta en kvart för maten att bli klar, men i själva verket tog det närmare en halvtimma eftersom halva Varberg tydligen bestämt sig för att äta just där just den kvällen. Restaurangen fick tillochmed ringa in extra personal...

Nåväl, till slut hade vi vår mat och åkte hem till J. Hon hyr ett rum i en villa av någon privatperson, tillsammans med två andra studenter. Ingen av de andra var hemma, så vi hade huset för oss själva, och det var faktiskt riktigt trivsamt! Tvåplansvilla, fem rum och kök, stor tomt och med en extra byggnad på tomten där det fanns bord och där man kan sitta och äta tillexempel även om det är kyligt ute. Så där satt vi och åt -jättemysigt! :) Enda nackdelen är väl att tågen går förbi precis utanför så det låter ganska mycket, men det är nog sådant man vänjer sig vid, tänker jag...

Maten var god och sällskapet trevligt, så trots allt blev dagen ändå riktigt bra! :)

Varbergs hamn

Kallbadhuset

Stranden vid kallbadhuset

På väg upp mot fästningen

Fin utsikt

Fästningen

I denna lilla byggnad åt vi maten hemma hos J