Årets fyrtioandra utlästa bok

Den 24 juli läste jag ut denna bok;
 
 
Baksidestext; "En kväll i april kommer socialsekreterare Anna-Karin Ehn inte hem från sitt arbete och hennes make anmäler henne försvunnen. Han vet att hon har blivit hotad på sitt jobb och fruktar det värsta.
Dagen därpå hittas Anna-Karins bil övergiven vid vägkanten några mil utanför Hagfors. Polisen hittar spår av blod i bilen och man misstänker att hon har utsatts för ett brott. Anna-Karin verkar ha levt ett helt vanligt liv med man och barn, men när man börjar skrapa på den prydliga ytan upptäcker man att hon har många hemligheter. Kan det ha lett till hennes försvinnande?"
 
Förlag; Forum
Utgivningsår; 2015
Genre; Deckare
 
Detta är bok nummer fyra i "Hagfors"-serien med huvudpersonen journalisten Magdalena Hansson, och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund. Ett mystiskt försvinnande skakar om Hagfors och man misstänker brott. Magdalena blir indragen i historien på grund av att en av hennes son Nils klasskompisar som är hemma hos dem ganska ofta visar tydliga spår på fysisk misshandel, och slutligen anmäler hon kompisens familj till social -och det är den försvunna Anna-Karin som fick hand om fallet.
 
Nils kompis Mario blir mycket riktigt misshandlad av sin far hemma, liksom Marios mamma, och i boken får man även följa mamman och hennes försök att komma bort från sin våldsbenägne man.
Men det är inte bara i Marios familj som det förekommer misshandel, mycket tyder på att även Anna-Karin och hennes vuxna dotter har utsatts för detsamma. Kan det vara Anna-Karins egen man som ligger bakom försvinnandet?
 
I denna serie tycker jag att samtliga böcker är både spännande och fängslande. Förutom att författaren har en ganska god inblick i hur polisen jobbar så har hon också personer som man verkligen fastnar för, man blir intresserad både av dem som yrkesmänniskor och hur de lever privat, och varje gång jag har läst ut en bok i serien vill jag ge mig i kast med nästa. Nu återstår dock bara en bok (hittills i alla fall) i serien, så vi får se hur snart jag får möjlighet att läsa den!
 
Betyg; 4 av 5.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0