Kick-Off på Aspenäs Herrgård

I måndags och tisdags denna vecka var det "Kick-Off" med mitt jobb, och det var mitt första Kick-Off någonsin, faktiskt! På tidigare arbetsplatser har jag bara varit med på arbetsplatsträffar som varit över dagen, men denna var inklusive övernattning. Platsen för Kick-Offen var fina Aspenäs Herrgård som ligger i Lerum.
Avdelningen där jag jobbar brukar ha Kick-Off varje år, men förra året hade de redan haft den innan jag blev anställd, så jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Men det var faktiskt jättekul! :)
 
Man fick ta sig till herrgården själv. De flesta valde att åka med egen bil, men en del -däribland jag- åkte istället kommunalt. Jag tog bussen till Centralstationen tidigt måndag morgon, sedan tåget till Lerum station och därifrån bussen till själva herrgården. Jag hade dock en ganska lång väntetid på bussen när jag kom till Lerum, och då passade jag på att promenera vid ån och ta lite bilder.
 
Tidig morgon i Lerum
 
 
Promenad vid ån
 
 
Stadsparken i Lerum
 
Vi var på plats på herrgården klockan åtta på morgonen och började med frukost. Sedan fylldes dagen av olika föreläsningar fram till lunch, och vid lunch kunde vi också checka in och få nycklarna till våra rum. Alla hade enbäddsrum och de var små men trevliga och välplanerade.
 
Efter lunch fortsatte föreläsningarna, vilka avslutades med eftermiddagsfika och sedan fick jag en liten andningspaus innan det var dags för gemensamma aktiviteter klockan 16. Vi hade fått skriva upp oss på olika aktiviteter vi ville göra och jag hade satt upp mig på boule. Men så var det någon i samma grupp som hellre ville promenera, och det visade sig att vi var flera som föredrog det, så vi blev ett litet promenadgäng. :)
 
När promenaden var avklarad blev jag tillfrågad om jag ville hänga med på att basta och bada, och eftersom jag hade packat med mig badkläder just in case, så sa jag ja. Det blev en dryg timme i en skön bastu samt ett dopp i den ganska varma sjön Aspen, och sedan var det dags att göra sig i ordning för kvällens middag.
 
Middagen intogs i den mysiga källarvåningen på herrgården och där hade festkommittén gjort upp en planering där vi sjöng, tävlade i musik-quiz samt delades in i grupper där varje grupp fick en låt de skulle framföra inför alla andra, och det fanns lite priser med i bilden. Min grupp fick Sean Banan-låten "Sean den förste Banan" och vi skrev om låten så att den istället handlade om en av nattundersköterskorna. Den blev riktigt rolig, och vi kom faktiskt på andra plats! Vinnarna blev den grupp där min chef var med, vilka tolkade Lena Philipssons låt "Det gör ont" på ett nästan hysteriskt roligt sätt. Helt klart värdiga vinnare! :D
 
Vid 23.15 var själva middagen med festligheter över, men man kunde förstås festa vidare ändå om man ville. Vilket alla ville utom jag. Jag drog mig lite diskret tillbaka till mitt rum istället, och det var så skönt att krypa ner i sängen och varva ner med boken jag hade med mig. Jag har inget emot festligheter, men det får vara i lagom doser, sedan föredrar jag lugnet.
 
Frukost
 
Lite bilder från herrgården på väg till lunch och incheckning
 
 
Många byggnader på området
 
Lunch med efterrätt
 
 
Mitt rum låg i denna byggnad som hette "Tillflykten"
 
 
Jag hann kika runt lite innan det var dags för föreläsningar igen
 
 
Båthus
 
Fika
 
Herrgården
 
Herrgården
 
 
Promenad
 
 
Promenad
 
 
Promenad
 
 
Promenad
 
 
Middagsdags
 
 
Festkommittén hälsar välkomna
 
Förrätt
 
Varmrätt (men var var potatisen??)
 
Efterrätt
 
Musik-quiz där man fick höra intron av låtar, och kom man på vilken låt det var skulle man ställa sig upp och sjunga med. Som "Så ska det låta" ungefär
 
Vi var indelade i grupper och varje grupp fick varsin låt de skulle framföra. Detta var "Kung i baren"
 
"Det gör ont"
 
"Diggiloo Diggiley" (Ledsen för dåliga bilder, men det var dåligt ljus i källaren)
 
Vid kvart över elva drog jag mig tillbaka till mitt rum för lite läsning innan sovdags efter en jätterolig kväll
 
 
Frukosten skulle serveras från klockan 7 på tisdagen, och föreläsningarna skulle börja vid halv nio, så jag ställde mobilen på 6.30. Nästan ingen annan var vaken då, så jag passade på att ta lite bilder och ta en kort morgonpromenad innan frukost. Jag var på plats vid frukosten ganska precis klockan 7 och det var jag och några få till. Resten anslöt vartefter och vissa av dem hade festat till fyra-halv-fem! Hur orkar man det undrar jag? Men, det är klart, de är ju mycket yngre än jag...
 
Efter frukost var det dags för föreläsningar -med en fikapaus- fram till lunch, och på rasten tog jag en liten promenad i närområdet. Sedan var det förelöäsningar igen, vilka avslutades med fika vid 14-tiden (men då tog jag inget för jag var SÅ mätt), och sedan var det dags att tänka på hemfärd. Buss, tåg och sedan buss igen, och jag var väl hemma vid 16-tiden, mycket nöjd med denna Kick-Off. Jag lär säkert vara med igen nästa år! :)
 
Bastun och loungen som jag inte hann fota igår
 
 
Vackert vid sjön
 
Sjön Aspen
 
 
Frukost
 
Fika
 
Lunch med (världens minsta) efterrätt
 
 
Promenad i närområdet på lunchrasten
 
 
Fint område
 
Tack för två roliga och intressanta dagar, chef och kollegor! :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0