Årets sjuttioförsta utlästa bok

Det blev del 3 i serien om Alexia Tarabotti...
 
 
Baksidestext; "Quitting her husband's house and moving back in with her horrible family, lady Maccon is the scandal of the London season.
Queen Victoria dismisses her from the Shadow Council, and the only person who can explain anything, Lord Akeldama, unexpectedly leaves town. To top it all off, Alexia is attacked by homicidal mechanical ladybugs, indicating, as only ladybugs can, the fact that all of London's vampires are now very much interested in seeing Alexia quite thoroughly dead.
 
While Lord Maccon elects to get progressively more inebriated and Professor Lyall desperately tries to hold the Woolsey werewolf pack together, Alexia flees England for Italy in search of the mysterious Templars. Only they know enough about the preternatural to explain her increasingly inconvenient condition, but they may be worse than the vampires -and they´re armed with pesto."
 
Förlag; Orbit
Utgivningsår; 2010
Genre; Fantasy/Steampunk
 
I förra boken blev Alexia förvisad av sin make Lord Maccon då han vägrar tro på att han är far till barnet hon väntar -det enda man någonsin har hört genom historien är nämligen att övernaturliga inte kan få barn med "vanligt" folk. Alexia är naturligtvis inte vanligt folk, men för att bevisa för sin make -som hon älskar- att han faktiskt är far till barnet måste hon åka till Italien och finna de så kallade "Templars". De är de enda som kan ha uppgifter om en tidigare förening mellan en övernaturlig och en vanlig som ledde till en graviditet, och ge Alexia ett hum om vad det är för barn hon väntar. Hon jagas dock av vampyrerna, som absolut inte vill att hon ska föda barnet utan istället försöker döda henne -och Templars hatar själlösa människor som Alexia.
 
Samtidigt som Alexia befinner sig i Italien dränker hennes man sina sorger i sprit, vilket innebär att han inte tar hand om sin flock som han borde, så det är hans Beta -professor Lyall- som får rycka in som tillfällig Alfa för att hålla ihop flocken samtidigt som han försöker få Lord Maccon att ta sitt förnuft till fånga.
 
Tredje delen i denna serie finns -såvitt jag vet- inte utgiven på svenska, men jag läser ju lika gärna på engelska, så det var inga större problem. Jag ville verkligen läsa vidare om Alexias öden och äventyr eftersom jag älskar denna serie! Det är en av de bästa serierna jag läst!
 
Betyg; 5 av 5.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0