Julföreställning i Pingstkyrkan

Igår var jag, stora S, syster J och hennes två flickor på en julföreställning i Pingstkyrkan i närheten av där vi bor. Jag hade sett eventet på "Facebook" och tänkte att det kanske kunde vara kul. Dessutom var det gratis! Annars är jag just inte den kyrkliga typen...
Föreställningen handlade om vad som kallas "den första julen", det vill säga Jesus födelse -denna version av händelsen var dock en helt ny variant; modern och rolig.
 
Det var en man som satt i en mysfåtölj vid en kakelugn och åt skumtomtar och pepparkakor medan han presenterade olika julhälsningar i form av julkort. Känns det igen? Naturligtvis var det inspirerat av "Kalle Anka" som traditionsenligt visas på TV varje julafton... Men jag fick också lite vibbar av "En himla många program" som väl gick i slutet av 80- eller början på 90-talet; just det faktum att mannen satt i en fåtölj. Ni som har sett En himla många program vet precis vad jag talar om! :)
 
Det var barn, ungdomar och vuxna som spelade de olika rollerna och det var pålagda röster med allsköns olika dialekter, vilket jag tyckte var extra kul. Det var några sånger mellan varven också och på det hela taget var det en riktigt bra föreställning, som jag verkligen är glad över att jag fick vetskap om. Facebook är åtminstone till någon nytta emellanåt... ;)
 
Pingstkyrkan
 
Scenen
 
Programpresentatören -eller julhälsningspresentatören om man så vill
 
Ärkeängeln Gabriel berättar om Marias öde för Anna, Maria och Josef
 
Änglakören
 
Herdarna
 
De tre vise (?) männen
 
Gabriels rap
 
Åsnan
 
Josef, Maria och Jesusbarnet i stallet
 
Föreställningen avslutades med trumspel
 
Efter föreställningen fick vi smaka lite gottiga grejer
 
 
Gottigt
 
 
Fint pepparkaksbygge
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0