Årets åttonde utlästa bok

Idag blev jag klar med den åttonde boken för året, och den var snabbt avklarad då jag började läsa den igår och blev klar med den idag. Denna gång blev det en rysare -nämligen denna;
 
 
Baksidestext; "Kort efter att en barnfamilj flyttar in i ett hyreshus på Tegnérsgatan sker ett mord i samma byggnad. det är ett av de märkligaste morden i Stockholms historia. En kvinna har försvunnit från sitt hem och hittas två veckor senare av sin man i hallen i deras gemensamma lägenhet. Alla är förbryllade. Var har kroppen gömts under två veckors tid? Och hur har gärningsmannen kommit in och ut ur lägenheten?
Samtidigt sker allt underligare saker i huset. En hund hittas död på gatan, mat försvinner ur kylskåpen och en outhärdlig lukt sprids i lägenheterna. och när den lilla flickan i den nyinflyttade familjen leker Anden i glaset knackar det plötsligt i väggarna."
 
Förlag; Piratförlaget
Utgivningsår; 2016
Genre; Rysare/Skräck
 
Anledningen till att jag läste denna bok är att jag nyligen har gått med i en bokcirkel på "Facebook" för oss som älskar att läsa fantasy, skräck och liknande. Man får välja mellan två böcker att läsa varje månad och det är vi medlemmar som röstar på vilka böcker bland de utvalda det blir. För februari var det denna och en annan som jag redan läst, så valet var ganska enkelt. Dessutom är det alltid kul med en svensk författare bland alla engelska som skriver just fantasy och skräck. :)
Huvudpersonen i denna bok heter Alva, men trots sitt vackra namn så är hon i själva verket psykiskt störd. Hon vill inte umgås med andra barn utan vill hellre vara ensam och läsa böcker om det paranormala, dessutom anklagar hon sin mamma för att ha tagit hennes pappa ifrån henne och hatar henne för det. Hon är också mobbad i skolan -framför allt av en kille. och hon tänker ut en gruvlig hämnd för att straffa honom.
Alva känner inte att hon passar in bland andra människor och har inga vänner. Först när hon träffar den mystiske W som bor i hemliga gångar mellan väggarna i bostadshuset hittar hon en mening med sin existens, vilket leder till förödande konsekvenser...
 
Denna bok var väldigt spännande, men slutet är lite av ett anitklimax för min del. Antingen så har författaren tänkt sig en uppföljare eller också har hon bestämt att boken ska sluta så -och är det det sistnämnda som gäller så blir jag grymt besviken då jag inte gillar böcker med ett slut som inte är ett "riktigt" slut. På plussidan är att den är lättläst och inte mer än runt 300 sidor lång.
 
Betyg; 3 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0