Årets femte utlästa bok

I slutet av förra veckan läste jag ut årets femte bok, vilken var denna;
 
 
Baksidestext; "When sixteen-year-old Thessa arrives in England during the reign of Queen Victoria, something terrifying is waiting for her in London's Downworld, where vampires, warlocks and other supernatural folk stalk the gaslit streets. Friendless and hunted, Tessa seeks refuge with the Shadowhunters, a band of warriors dedicated to ridding the world of demons. Drawn ever deeper into their world, she finds herself fascinated by -and torn between- two best friends and quickly realizes that love may be the most dangerous magic of all."
 
Förlag; Walker Books
Utgivningsår; 2010
Genre; Fantasy
 
Detta är den andra fantasyserien jag läser av denna författare och har undertiteln "The Infernal Devices". Den utspelar sig före den första serien jag läste -"The Mortal Instruments"- men för den som har läst båda serierna så är historierna ganska snarlika. I båda serierna är en tjej i 16-årsåldern huvudpersonen; en tjej som inte är medveten om att hon har magiska förmågor eftersom hennes föräldrar har hållit det hemligt för henne för att skydda henne. I båda fallen upptäcker tjejen sina förmågor av mer eller mindre en slump, och i båda serierna slits hon även mellan sina känslor för två killar.
 
Denna serie består av tre böcker, varav denna är den första, och i denna bok upptäcker Thessa sina förmågor och dras in i en fartfylld, spännande och överraskande värld, där både kärlek, vänskap och svek ingår.
Det är en spännande och ganska lättläst bok om man är duktig på engelska. Jag vet inte om denna serie finns översatt till svenska, för personligen tycker jag numera att fantasy gör sig allra bäst på originalspråket -vilket i de allra flesta fall är just engelska. Gillar man fantasy och spänning med lite kärleksinslag, så är denna serie absolut att rekommendera! :)
 
Betyg; 3 av 5. (Betyget dras ner lite just för att den påminner så mycket om den förra serien jag läste av denna författare. Hade det varit den första serien jag läste hade betyget blivit högre.)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0