Årets fyrtioförsta utlästa bok

Jag har semester och borde egentligen ha hunnit läsa hur många böcker som helst, men faktum är att efter de två första veckorna så har jag bara hunnit läsa en. Mestadels gott väder och andra göromål är väl antagligen orsaken till det. :)
 
 
Baksidestext; "Darrow är en ung gruvarbetare i en underjordisk koloni på mars. Hans uppgift är att borra efter helium-3 som är avgörande för att göra planetens yta beboelig. Darrow, en av de Röda, vet att de är mänsklighetens sista hopp. Tills han en dag upptäcker att de lever i en lögn...
 
Livet på Mars är hårt och hierarkiskt; de Gyllene styr och frodas i lyx och överflöd. När Darrow förstår att de Röda är förslavade startas ett Rött uppror. Tillsammans med en grupp rebeller lyckas Darrow både byta identitet och utseende och bli en Gyllene -med målet att infiltrera Akademin där de kommande ledarna utbildas. Allt för att försöka förstöra systemet inifrån..."
 
Förlag; Norstedts
Utgivningsår; 2013
Genre; Sci-Fi
 
Det är inte ofta jag läser Sci-Fi-böcker, vilket oftast beror på att jag tycker det är svårt att hitta böcker i den genren som verkar vara intressanta. Men när jag upptäckte att denna serie fanns så kände jag att den nog var något för mig!
Det är ingen sci-fi i vanlig mening, utan snarare en blandning mellan sci-fi och fantasy. Hi-tech blandas med strider mellan gott och ont, men det finns även plats för kärlek och vänskap.
 
Huvudpersonen Darrow är en av de Röda, precis som sin far, farfar och alla andra innan dess. Ursprungligen kommer de från Jorden, men en gång i tiden förflyttades en grupp människor till planeten Mars för att arbeta med att göra planeten beboelig. Allt de någonsin har fått höra är att deras arbete är livsviktigt för att människorna ska kunna flytta till och bo på Mars eftersom Jorden är överbefolkad. De Röda är mänsklighetens sista hopp och det som behövs för överlevnad är helium-3. Flera generationer av Röda har arbetat och offrat sina liv för att rädda mänskligheten, och ingen har ifrågasatt deras arbete.
 
Men en dag upptäcker Darrow att de lever i en lögn. Medan de Röda har arbetat och dött för att rädda människorna, så har människorna i själva verket redan bott på Mars i åratal utan problem. Makthavarna kallas för de Gyllene och har köpt makten åt sig själva, så det är ingen som vågar utmana dem. Utom Darrow...
 
Det är en spännande bok för den som gillar fantasy och science-fiction, och detta är första delen i en trilogi. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan jag börjar läsa del två.
 
Betyg; 3 av 5.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0