Årets fyrtionde utlästa bok

Denna bok läste jag ut idag, och den hittade jag också i bokhyllan på jobbet...
 
 
Baksidestext; "Vad den döende kvinnan bekänt för prästen förblev en hemlighet -innan han röjdes ur vägen hann han bara skriva en lista med namn. Och det är bara Mark Easterbrook som ser det förfärande sambandet mellan personerna på listan och de tre kvinnor som sysslar med magi och svartkonst på det forna värdshuset Gula Hästen. Men kan man verkligen begå mord på ockult väg?"
 
Förlag; Bonnier Pocket
Utgivningsår; 1962
Genre; Deckare
 
Jag har alltid varit ett fan av Agatha Christie och hennes pusseldeckare och jag tror att jag har läst de flesta av hennes böcker. Denna hörde dock inte dit, och den skiljer sig också från hennes sedvanliga sätt att skriva.
Huvudpersonen Mark håller på att skriva en bok och har sökt skrivro i den engelska staden Chelsea. En kväll går han till en bar för att ta sig ett glas och blir där vittne till ett slagsmål mellan två unga flickor -en vecka senare har den ena flickan dött under mystiska omständigheter. Kort därefter kallas en katolsk präst till en kvinnas dödsbädd där hon pratar om ondska och ger honom ett antal namn som han skriver ner på en lista, utan att egentligen veta varför. Samma kväll blir han dödad, men han har hunnit gömma listan innan dess och den hittas sedan av polisen.
Av en slump dras Mark in i historien och när han får se listan inser han att samtliga namn på listan är personer som har dött av helt vanliga sjukdomar och att spåren leder till tre kvinnor som påstår sig kunna se in i framtiden och förutsäga vilka personer som kommer att dö. Men är de verkligen skyldiga till de mystiska dödsfallen eller finns svaret att hämta någon helt annanstans?
 
Betyg; 3 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0