Årets trettiofemte utlästa bok

Idag läste jag ut bok nummer 35 för året, och det blev ännu en av mina "mittimellan"-böcker. Jag får läsa lite fler sådana än jag tänkt mig, men det är bara för att jag läser så snabbt att jag inte hinner få hem nästa bok jag vill läsa innan jag läst ut den föregående. :)
 
 
Baksidestext; "För två decennier sedan chockades världen av ett massjälvmord. Nästan en hel sekt utplånades -bara fyra överlevde. Tjugo år senare är tre av dem mördade. Nu tänker någon fullfölja sektens högsta mål.
 
Kelly Stone har lagt de tragiska händelserna i barndomen bakom sig. Äntligen känner hon sig trygg. Men i stugbyn på andra sidan sjön pågår förberedelser för ett nytt massjälvmord och hon är utsedd att vara huvudpersonen, den som ska leda anhängarna in i evigheten. Allt eftersom det magiska datumet närmar sig byggs ett livsfarligt spel upp för att slutligen avgöra ödet för det fjärde offret..."
 
Förlag; Mira
Utgivningsår; 2004
Genre; Thriller
 
Detta är en lättläst men ändå spännande bok där huvudpersonerna är hotellägaren Kelly och hennes dotter Jade samt polisen Ian.
När Kelly var barn levde hon i en sekt som planerade att begå ett kollektivt självmord för att komma till Herren. Genom en mycket skicklig tankekontroll lyckades sektledaren få nästan alla att tro på att Paradiset väntade dem. Det var dock en kvinna -Lauren- som visste att något var fel, och hon lyckades rädda några barn undan döden, bland dem Kelly. Under de nästföljande tjugo  åren lyckas Kelly lägga alltsammans bakom sig, hon gifter sig och får sin dotter även om hennes man dör i en olycka innan Jade ens är född. Hon har heller inga andra släktingar kvar i livet då de har dött allesammans. Trots det lever hon ett bra liv som hotellägare, men när hon träffar Ian så uppdagas det att sekten trots allt lever kvar och har funnits i Kellys närhet under alla år som gått utan att hon har vetat om det eller ens misstänkt det. Och de har utsett Kelly till att leda dem till Paradiset denna gång...
 
Betyg; 3 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0