Årets trettioförsta utlästa bok

Jag ligger efter i allt bloggande just nu, men jag har hunnit läsa ut två böcker till. Denna läste jag ut i förra veckan...
 
 
Baksidestext; "En isande kall nyårsafton försvinner sextonåriga Hedda Losjö från sitt hem utanför Hagfors i Värmland. Poliserna Petra Wilander och Christer Berglund får fallet på sitt bord och det visar sig snart att den skötsamma Hedda har levt ett dubbelliv.
En tid senare hittas en ung flicka mördad i en jordkällare några kilometer från familjen Losjös hem. Flickan är naken och har dödats med ett skott i bakhuvudet. Kan det vara den försvunna Hedda? Den lilla polisstationen står nu inför en av sina största utmaningar.
 
Journalisten Magdalena Hansson har efter en uppslitande skilsmässa lämnat Stockholm och flyttat hem till Hagfors med sin sexårige adoptivson Nils. Hon hoppas att lugnet och tryggheten i uppväxtstaden ska ge henne livsglädjen tillbaka. Magdalena engagerar sig känslomässigt i den försvunna Heddas öde och börjar undersöka fallet närmare. Hon inser att den fridfulla bygden bär på hemligheter som vissa gör vad som helst för att dölja."
 
Förlag; Forum
Utgivningsår; 2010
Genre; Deckare
 
Jag hade faktiskt inte läst någonting av Ninni Schulman innan jag via en bokgrupp på "Facebook" fick tips om hennes böcker. Jag bestämde mig för att låna hem den första i vad som kallas "Hagfors-serien", och det ångrar jag inte! Faktum är att jag inte förstår hur jag har kunnat missa att läsa dessa böcker tidigare, för de är både bra och spännande och med personporträtt som gör att man verkligen tar till sig karaktärerna.
 
Magdalena är en envis journalist som inte tvekar att lägga sig i polisutredningen som hon hamnar i. Samtidigt är hon djupt sårad efter skilsmässan som ledde till delad vårdnad om adoptivsonen och det faktum att hennes exmake nu väntar barn med sin nya kvinna -något som Magdalena själv aldrig kunde ge honom under deras tid som gifta. I hennes gamla hemstad Hagfors finns det dessutom några gamla kärlekar till Magdalena från ungdomsåren, så hennes återkomst innebär att gamla känslor rörs upp till ytan igen. Och bland någon av hennes gamla vänner kan det finnas en mördare...
 
Betyg; 3 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0