Långweekend med syster, dag 3

På lördagen var det "Gammaldags Malmköpings marknad", vilken är en företeelse som har hållit på i nästan 40 år och som jag inte har besökt på säkert 30 år. Men nu var ju jag och J lämpligt nog på plats i Malmköping och kunde sålunda göra ett besök. :)
 
Först åt vi dock en god hotellfrukost och sedan promenerade vi in till byn för att titta på festligheterna. Det var en riktigt varm dag -27-28 plusgrader- och i efterhand fick vi höra att det varit den varmaste marknadsdagen på flera år. Det märktes också, kan jag säga, men eftersom jag älskar sol och värme så är jag inte den som klagar. :)
 
De hade en kaninutställning på marknaden, och vi gick runt och tittade på de söta kaninerna en stund innan vi kollade vad det fanns i övrigt att titta (och smaka) på. Årets tema var hantverk, så nästan allt i de olika marknadsstånden var sådant som säljarna gjort själva. Sådant är så himla kul, för då blir ju varje sak en raritet eftersom det alltid blir någon liten skillnad även om två saker vid ett snabbt ögonkast kan se likadana ut...
 
En annan kul grej med just denna marknad är att besökare uppmuntras att klä sig i gammaldags kläder, men det var lite dåligt på den fronten, måste jag säga. Jag fick i alla fall några bilder på besökare som gjort det!
 
Hotellfrukost
 
 
Kaninutställning
 
 
Kaninutställning
 
 
Årets tema var hantverk
 
 
Hantverk (ja, ost hör naturligtvis också dit)
 
 
Godsaker
 
 
Det fanns några karuseller för de små
 
Välbesökt marknad
 
 
Mer hantverk
 
 
Ännu mer hantverk
 
 
Några var klädda i gammaldags kläder
 
 
Denna dam sålde egna handgjorda dockor som var såå fina!
 
 
Förutom marknadsstånden så pågick det även en del andra aktiviteter under marknaden som teater, blåsorkester, dans och gymnastikuppvisningar. När vi tyckte att vi sett marknaden promenerade vi ner till museispårvägen, men sedan flytten till Göteborg där man ser spårvagnar varje dag, så kändes inte Malmköpings museispårväg som någonting särskilt. Men det är ju kul att det finns kvar!
 
Flens blåsorkester spelade
 
Teatern framfördes av elever från Nyköpings Teaterskola, men jag måste säga att jag tycker att stora S och hennes klass är mycket bättre! (vadå partisk?)
 
Malmköpings museispårväg
 
Här använde man saker från Andra Världskriget och lagade mat som man kunde köpa. Sådant gillar jag!
 
Då vi skulle återlämna hyrbilen senast 14.30, fick vi lämna marknaden vid tvåtiden och bege oss till Flen, där vi skulle tillbringa natten hemma hos mamma. Vi tog dock en kvällspromenad till Orröbadet innan läggning...
 
Middag hos mamma
 
Orröbadet. Även här var vattnet skönt
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0