Årets tjugonionde utlästa bok

Igår läste jag ut en av mina "mittemellanböcker"-böcker...
 
 
Baksidestext; "Lola Jost har nyligen lämnat sin tjänst som kriminalkommissarie vid polisstationen på rue Louis-Blanc i Paris 10:e arrondissement när hon sent en kväll får besök av Ingrid Diesel, en amerikanska som brukar äta sina middagar på samma kvartersrestaurang som Lola. Ingrid vill att de gemensamt ska försöka rentvå restaurangens ägare, Maxime Duchamp, som häktats, misstänkt för mordet på en av sina anställda, servitrisen Vanessa. Mycket motvilligt låter Lola sig övertalas till att börja privatspana för Maximes räkning och redan samma natt ger sig den osannolika duon ut på jakt efter den verklige mördaren. Det blir en mördarjakt som går genom Paris undre värld, via gatuprostitutionens Bois de Boulogne, strippklubbarnas Pigalle och förortsungdomarnas Saint- Denis."
 
Förlag; Norstedts
Utgivningsår; 2009
Genre; Deckare
 
Denna deckare var en av de bättre jag läst i genren! Huvudpersonerna är två tuffa tjejer som med starka nypor och kvicka kommentarer ger sig ut på mördarjakt för att rentvå Maxime, som de båda bryr sig om. Trots att de är varandras motsatser; Lola är mörk och storvuxen medan Ingrid är ljus och atletisk, samarbetar de riktigt bra. Det blir både spännande och roligt, och jag är så glad att det faktiskt finns deckarserier med tuffa, kvinnliga huvudpersoner -det råder alltför stor brist på dem.
 
När jag läste denna bok kom jag att tänka på deckarserien "Cagney & Lacey" som gick på TV någon gång på 80-talet. Även där är huvudpersonerna två tuffa tjejer som är väldigt olika varandra och ändå är ett riktigt radarpar. En TV-deckare jag gillade skarpt!
 
Betyg; 4 av 5.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0