Långweekend med syster, dag 1

Förra året hyrde jag och min syster J en stuga på landet utanför Alingsås under Kristi himmelfärdshelgen , och i år ville vi också ha lite egentid från våra familjer, så nu har vi startat en ny tradition! :) I år bar dock kosan till våra gamla hemtrakter i Flen och Malmköping där vi hälsade på släkt och vänner...
 
Vi tog tåget till Flen i torsdags den 25:e, och bortsett från att vi fick vänta lite extra när vi bytte tåg i Katrineholm, så gick resan utan problem. Det var härligt väder och väl framme i Flen promenerade vi bort till "Circle K" för att hämta ut bilen vi hyrt för att kunna åka runt lite. När vi hämtat den åkte vi förbi mamma en sväng och åkte sedan vidare för att hälsa på vår mormor som bor på ett äldreboende i Hälleforsnäs sedan flera år tillbaka. Sist vi träffade henne var 2015 och det var helt otroligt hur mycket mormor hade förändrats! Hon hade blivit jättegammal och hennes blick var alldeles tom, även om hon verkade känna igen oss. Hon kunde inte prata och hon förflyttas numera med lyft. När vi träffades sist var hon uppe och gick och kunde prata utan problem...
 
Hon låg i sängen när vi kom och vi hann bara vara där i knappt tio minuter innan hon somnade, och både jag och J fick en känsla av att det var sista gången vi träffade henne. Det kändes som att hon sakta men säkert är på väg bort. :( Mamma har inte besökt henne sedan före jul förra året -hon tycker att det är alldeles för jobbigt att se hur mormor har förändrats. Och jag förstår henne, men jag är ändå glad att vi fick den lilla stunden med mormor. Och alldeles oavsett hurdan mormor är nu, så bär vi med oss minnet av hur hon var under vår barn- och ungdomstid.
 
Efter besöket hos mormor skulle vi styra kosan mot Nyköping, men vi passade på att stanna till vid "Harpsunds gård" innan dess. Vi har inte varit där på åratal, så det var kul! Det är riktigt fint där...
 
Vi åkte 1:a klass till Katrineholm, och det bjöds på lite gott på tåget
 
I Katrineholm fick vi byta tåg
 
Flens station var sig lik
 
Vi hämtade ut vår snygga bil
 
Vi hälsade på vår mormor på äldreboendet
 
Promenad vid "Harpsunds gård"
 
 
Harpsunds gård
 
Efter Harpsund styrde vi så kosan mot Nyköping, då vi skulle hälsa på samt sova över hos vår goda vän A. Hon bjöd oss på god middag och efterrätt och kvällen tillbringades med spel, prat och skratt. Det blev en sen kväll och A sov hos sin mamma (som bor i samma trappuppgång), så jag och J fick A:s lägenhet för oss själva. J sov i A:s säng, själv sov jag i soffan. Och förvånande nog så somnade jag på en gång!
 
A bjöd på hemgjord köttfärspaj och icke hemgjord kladdkaka
 
 
Först spelade vi "Sätt sprätt på en miljon"...
 
...och sedan blev det ett musikfrågespel där även charader ingick. En lyckad dag och kväll! :)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0