Första tårtbeställningen utanför familjen!

Jag har ju alldeles glömt att tala om att jag fick min första tårtbeställning utanför familjen för ca en månad sedan! Ni som följer min blogg vet att jag gillar att göra tårtor -även om det i ärlighetens namn blir ganska glest mellan gångerna. Detta beror huvudsakligen på att vid kalas och andra tillställningar så äter man ju en massa god mat -och då är man helt enkelt för mätt för att orka äta tårta ovanpå det. Och det känns lite onödigt att lägga pengar på en tårta som i de flesta fall inte blir uppäten...
 
Jag har ju enbart gjort tårtor till släkt och vänner, men i mars fick jag alltså min första tårtbeställning utanför familjen. Det var en gammal arbetskamrat till mig som frågade om jag fortfarande bakade tårtor och om jag i så fall kunde göra en till hennes dotter som blev 11 år i början av april. Jag sa naturligtvis ja, även om det kändes väldigt pirrigt att göra tårta till någon annan.
 
Dottern önskade sig en legotårta och ville att den skulle vara ljusblå och innehålla hennes favoritfyllningar; jordgubb, vanilj och banan. Mamman skickade mig en bild på hur de ville att tårtan skulle se ut på ett ungefär, och sedan var det bara att börja planera! Jag använde mig av flickans önskemål och gjorde två fyllningar till tårtan; bananmousse och jordgubbsmousse blandad med vaniljkräm. Jag lät mina egna barn smaka fyllningarna för att de skulle få godkänna dem och resultatet blev inte så dumt. Jag var faktiskt ganska nöjd, men det viktigaste var ju naturligtvis att födelsedagsbarnet tyckte om tårtan -och det gjorde hon! :)
 
Legotårtan
 
Detta blev årets första tårta och härnäst ska jag göra en tårta till mina systerdöttrars födelsedagskalas i början av maj. De har önskat sig "Doctor Who"-tema och planen är redan klar! Jag kommer att visa er resultatet sedan...
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0