Samtal inför skolstarten

Efter sommaren kommer lilla S att börja i skolan -eller i förskoleklass som det heter. Jag tyckte det var nyss han föddes -åren går verkligen fort! Alla föräldrar till blivande 6-åringar fick meddelande om att det var dags att välja skola i vintras, för från och med i år måste alla välja vart de vill att deras barn ska gå. Tidigare hade man en garanterad plats på den skola som ligger närmast där man bor, men inte nu längre. Vet inte riktigt syftet med varför alla ska behöva välja, men kanske tror kommunen att det blir mer spridning på eleverna då... Men jag tror ju att flertalet ändå väljer den skola som ligger närmast det egna hemmet!
 
Vårt förstahandsval blev i alla fall "Frejaskolan" som ligger 2-3 minuters gångväg från vår lägenhet och som därtill är helt nybyggd och slog upp portarna för elever alldeles nyligen -och som tur var så fick vi plats för lilla S där! :) Och igår var det alltså samtal inför skolstarten på förskolan.
När jag tänkte tillbaka på hur det var när stora S var sex år så kunde varken hon eller jag minnas att vi haft något sådant samtal, men så kom jag ihåg att vi ju flyttade från Nyköping till Göteborg just den sommaren (2006) och att jag och personalen på hennes förskola tyckte det var onödigt med ett sådant samtal eftersom stora S ändå inte skulle gå i skola i Nyköping.
 
Hursomhelst; samtalet handlade om hur personalen upplever att lilla S fungerar på förskolan och att vi får komma med tankar och funderingar som vi tycker att skolan behöver bli informerade om -det samtalet kommer att äga rum mellan personalen på lilla S förskola och den eller de lärare som ska ha lilla S när han börjar skolan torsdag eftermiddag. Efter det kommer så småningom lilla S och de andra barnen från hans förskola som ska gå på Frejaskolan att få besöka skolan och träffa sin(a) lärare -och vi föräldrar kommer ockå att få besöka skolan vid tillfälle. Det visade sig att de flesta 6-åringar -eller blivande 6-åringar- på lilla S förskola har sökt sig just till Frejaskolan, så lilla S kommer att få med sig flera barn han känner sedan innan. Och det känns ju skönt! :)
Det blir lite spännande framöver!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0