Läst; Blå flicka

Idag läste jag ut BLÅ FLICKA av Ana Porss -den sjunde boken jag läst med färg i titeln!
 
 
Inledning; "Kära Margot, om jag ändå kunde tala till dig nu. Nu när jag har svaren på de frågor jag aldrig ställde. Allting ter sig så lätt härifrån och ändå gjorde jag så många fel. Om jag kunde visa dig det jag vet nu, då... Nej, livet måste ha sin gång, du måste själv se din sanning, och var inte rädd för att finna den, för det är i den du upptäcker det du söker. Och låt inte hatet gro! Fråga istället varifrån det kommer, för det är först när du kan känna lukten från dess ursprung som du kan säga nej till det som förgiftar din själ."
 
Detta är en psykologisk roman som handlar om huvudpersonen Margot, som föddes oälskad av sin mor, blev utsatt för övergrepp av sin fosterfar och gifte sig med en man som inte älskade henne; händelser som format hela hennes liv efter det. Hon har psykiska problem som har lett till ett självskadebeteende, men trots allt hon upplevt så finns det ändå ljuspunkter i hennes liv. Och kanske finns det ett sätt att kunna förlåta, samla ihop sig och gå vidare i livet?
 
Titel; Blå flicka
Författare; Ana Porss
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 194
Utgivningsår denna utgåva; 2015
Förlag; Thorén & Lindskog
 
Denna bok hade jag aldrig själv valt spontant på biblioteket, men faktum är att den fångade mig med en gång. Jag fastnade för huvudpersonen Margot och hennes livsöde, vilket är beskrivet på ett sorgligt men ändå fint sätt. Boken är skriven i jag-form, och det kändes nästan som att jag var Margot när jag läste boken. Hon får en dålig start i livet och upplever hemska saker som hon förtränger men ändå straffar sig själv för. Men när hon träffar Ella så öppnar det något inom Margot, och hon vågar möta sina upplevelser och bearbeta dem.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0