Läst; White line fever

Idag läste jag ut "White line fever" av Lemmy Kilmister -den fjärde boken med färg i titeln för i år!
 
 
Inledning; "Jag föddes som Ian Fraser Kilmister på julafton 1945, några veckor i förtid, men vackert gyllenblont hår, som till min egendomliga mors förtjusning föll av efter fem dagar. Inga naglar, inga ögonbryn, och alldeles illröd. Mitt första minne är att jag skriker. Åt vad eller varför vet jag inte. Förmodligen ett raseriutbrott, eller så kan jag ha repat. Jag har alltid varit tidigt ute.
 
Min far var inte så glad. Man skulle väl kunna säga att vi inte drog jämnt -han stack tre månader senare. Kanske var det håret som föll av; kanske tyckte han att jag redan börjat ta efter honom.
 
Min far hade varit fältpräst i brittiska flygvapnet under kriget, och min mor var en väldigt söt ung bibliotekarie utan några begrepp om prästerskapets hyckleri. Tänk efter; man undervisar folk om att Messias var avkomman från en landstrykarhustru -som är oskuld- och en ande? Och det ska utgöra grunden för en världsreligion? Jag vet inte. Jag tänkte att om Josef gick på den enkla, då förtjänade han att få slagga i stall."
 
Det är inledningen till denna självbiografi, som handlar om grundaren och sångaren/basisten i hårdrocksbandet Motörhead. Och med tanke på att jag inte visste något annat om Motörhead än att de var just ett rockband och att deras trummis var svenske Mikkey Dee, samt att jag nog aldrig hört en enda låt eftersom det inte är min musiksmak, så var denna bok faktiskt riktigt underhållande! Lemmy skriver om sitt liv med humor och självironi och det var riktigt intressant att få en inblick i hur det är att vara medlem i ett band -det är mycket tuffare än jag någonsin hade kunnat föreställa mig! Jag hade aldrig valt denna bok om jag valt mina böcker själv efter tycke och smak, så jag är väldigt glad över att jag bestämde mig för att utmana mig själv på detta sätt! :)
 
Titel; White line fever
Författare; Lemmy Kilmister
Genre; Självbiografi
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 288
Utgivningsår denna utgåva; 2011
Förlag; Pocketförlaget
 
Jag kan väl tillägga att Motörhead var aktivt ända fram till 2015 -efter att ha funnits i 50 år!- då Lemmy gick bort och bandet lades ner.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0