Läst; Black Boy

För några dagar sedan läste jag ut denna bok...
 
 
Inledning; "En morgon i mitt livs för länge sedan förflutna fyraårsålder stod jag framför en öppen spis och värmde händerna över en glödande kolhög, medan jag lyssnade till vindens tjut utanför husknutarna. Hela morgonen hade min mor hållit på att gräla på mig, sagt åt mig att jag måste vara tyst och inte fick bråka. Jag var förargad, retlig och otålig. I nästa rum låg farmor sjuk, doktorn såg till henne dag och natt, och jag visste att jag skulle få stryk om jag inte lydde. Jag kunde inte vara stilla, jag gick fram till fönstret, drog undan den långa, luftiga gardinen -som jag inte skulle få röra- och tittade längtansfullt ut på den folktomma gatan. Jag tänkte på hur det skulle vara att springa och leka och skrika högt, men den livliga bilden av farmors gamla vita, rynkiga ansikte, inramat av en gloria av krulligt svart hår på en stor, mjuk kudde skrämde mig."
 
Denna bok utspelar sig i Södern under 1910/1920-talet och handlar om den svarte pojken Richard och hans uppväxt i en tid med fattigdom, arbetslöshet och rasism mellan den vita och den svarta befolkningen. Han lever med sina föräldrar, sin yngre bror och lite andra släktingar och han är en rastlös själ som hela tiden ifrågasätter saker och ting och gör sådant som han inte får göra. Han är helt oförstående inför rasismen han utsätts för under uppväxtåren där den vita befolkningen har alla privilegier medan den svarta står utanför och ska göra som de vita säger. Richard ser ingen skillnad på vita och svarta och förstår inte varför han inte ska ha samma rättigheter, och det leder till flertalet konflikter under åren. Hans far lämnar familjen, vilket leder till att modern måste ta hand om sina söner själv, och på grund av fattigdomen och rasismen måste de flytta upprepade gånger och Richard tvingas att byta skola och finna nya kamrater hela tiden.
 
Boken är självbiografisk och författaren berättar om sitt hårda liv från det han är fyra år gammal tills han är arton, och det är en både fängslande och ibland ganska obehaglig bok där man som läsare knappt kan tro att det är sant det som händer vid vissa tillfällen. Den ger en skrämmande bild av hur det var att växa upp som svart för snart hundra år sedan. Klart läsvärd!
 
Titel; Black Boy
Författare; Richard Wright
Genre; Självbiografi
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 238
Utgivningsår denna utgåva; 1979
Förlag; Wahlström&Widstrand
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0