Läst; Jag minns min gröna dal

Detta är den senaste boken jag läst ut, och den benämns som en klassiker...
 
 
Inledning; "Jag tänker ta mina två skjortor, mitt extra par sockor och finkostymen och knyta om dem den lilla blå duken som mor min brukade binda om håret när hon städade. Och jag tänker lämna dalen.
Duken är alldeles för fin för att ha till knyte, och jag skulle helst ha stoppat den i fickan, men det finns inget annat i huset att ta till, och halmkorgen är borta hos Tom Harries fru på andra sidan berget.
Om jag gick ner till Tossalls affär efter en kartong måste jag tala om vad jag skulle ha den till, och då skulle alla få reda på att jag tänkte ge mig iväg. Det vill jag inte, så det får bli den blå duken. men jag har lovat att den ska bli väl tvättad och struken när jag slagit mig ner någonstans, var det nu blir."
 
Denna bok utspelar sig i en dal i Wales när huvudpersonen Huw ser tillbaka på sitt liv i gruvsamhället där han växte upp. Ett liv fyllt av hårt arbete, familjeliv, glädje, sorg, kärlek och om att ta eller inte ta en möjlighet när den dyker upp. Det är en vardagsskildring av hur man levde i ett gruvsamhälle under 1930-talet, kampen för överlevnad och för att få rätt när arbetsledarna i gruvorna gör lite som de vill när det gäller -framför allt- lönen. Berättelsen talar också om hur viktig kyrkan och religionen är och att man måste följa Guds bud, annars kan man bli hårt straffad.
 
Jag tyckte om denna bok. Den var fängslande, spännande och berörande, men jag blev lite besviken på slutet som i mina ögon kom väldigt hastigt. Men det finns en fortsättning, och den kommer jag att läsa vid tillfälle om jag får tag i den! Det blir dock inte i år då nästa bok inte har någon färg i titeln -precis som många andra böcker jag hittills läst i år. Men jag har bestämt mig för att det måste ingå en färg, och då håller jag det -envis som jag är! Åtminstone i vissa fall...
 
Titel; Jag minns min gröna dal
Författare; Richard Llewellyn
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 406
Utgivningsår denna utgåva; 1979
Förlag; Bra Böcker
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0