Läst; Drömmar av guld

I måndags läste jag ut denna bok; DRÖMMAR AV GULD av Benita Brown.
 
 
Inledning; "Och vart ska du ta vägen?
Mrs Mortimers kraftiga gestalt fyllde dörröppningen till köket och spärrade vägen ut. Constance tog förskräckt ett steg tillbaka. Bakom sig hörde hon Nella flämta till. Hin kunde föreställa sig vännens förskräckta min.
De hade inte hört mrs Mortimer komma. De hade skrattat och för en gångs skull varit så uppåt att de glömt att lyssna efter det beskäftiga svisch av kjolar och skrammel av en jättelik nyckelknippa som skvallrade om hushållerskans hasande gång genom husets korridorer..."
 
Så börjar denna roman som utspelar sig på tidigt 1900-tal. Huvudpersonen Constance har arbetat som tjänarinna i ett finare hushåll, men när boken börjar är det hennes sista kväll som arbetare då hon dagen därpå ska gifta sig med kärleken John. Kvällen blir dock en mardröm då hon kommer i onåd hos hushållerskan och skickas ut mitt i natten, varpå hon sedan blir våldtagen av sonen i huset. Chockad och förtvivlad letar hon sig i alla fall hem till sin blivande makes vän Matthew, men hon vägrar att tala om att hon blivit våldtagen utan hittar på en annan förklaring till sitt utseende och uppdykande.
 
Constance blir gift med John, men ganska snart märker hon att det liv hon drömde om och som hon var övertgad om att hon skulle få med sin make faller i bitar. Kärlek, svek och hemligheter präglar hennes liv och dessutom visar det sig att hon blir gravid i samband med sitt bröllop. Men är barnet Johns eller är det frukten av våldtäkten?
 
Denna bok var lättläst och lite spännande, men jag kan tycka att det var lite för många personer att hålla reda på, vilket gjorde att boken kändes rörig i början. Men som tur var blev det bättre sedan även om denna bok inte hamnar på topplistan...
 
Titel; Drömmar av guld
Författare; Benita Brown
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 354
Utgivningsår denna utgåva; 2004
Förlag; Richters
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0