Läst; Orange is the new black

För en vecka sedan läste jag ut ORANGE IS THE NEW BLACK av Piper Kerman...
 
 
Inledning; "Utlämningshallen för internationellt bagage på Bryssels flygplats var stor och luftig, med flera bagagekaruseller som snurrade oavbrutet. Jag rusade från den ena till den andra i ett desperat försök att hitta min svarta resväska. Eftersom den var full av knarkpengar var jag oroligare än man normalt skulle vara över borttappat bagage.
Jag var tjugofyra år 1993 och såg förmodligen ut som vilken nervös, ung yrkeskvinna som helst. Jag hade befriat mig från mina Doc Martens till förmån för ett par vackra handgjorda, svarta, högklackade mockasor. Jag hade på mig svarta sidenbyxor och en beige kavaj, en typisk jeune fille, inte ett dugg alternativkultur, såvida man inte såg tatueringen på halsen. Jag hade gjort precis som jag hade blivit instruerad, checkat in min väska i Chicago med mellanlandning i Paris, där jag skulle byta plan för den korta flygningen till Bryssel..."
 
Detta är en självbiografisk bok där författaren -i jakt på ett mer spännande liv- hoppat på ett erbjudande om knarksmuggling som skulle ge stora pengar och spännande äventyr. Hon blir dock avslöjad och dömd till fängelse; 15 månader i kvinnofängelset i Danbury.
 
I boken berättar Piper om den nya och helt främmande värld som hon kastas in i, och för den (som jag) som inte har den blekaste aning om hur livet bakom galler kan vara, så är boken både intressant och -faktiskt- spännande. Den innehåller både humor, spänning och kärlek och jag gillade den verkligen!
 
Titel; Orange is the new black
Författare; Piper Kerman
Genre; Självbiografi
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 352
Utgivningsår denna utgåva; 2014
Förlag; Norstedts
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0