Läst; Den blå dagboken

För några dagar sedan läste jag ut denna bok...
 
 
Inledning; "Jag har rast. Mamaki Briila är nöjd med mig och det vore konstigt annars! Jag har arbetat hårt sedan imorse och när jag säger att jag är trött, ler hon.
'Vila dig du, Batuk lilla' säger hon. 'Idag kommer rikedomarna att flöda.' Fast egentligen är jag inte ett dugg trött.
 
Mitt namn är Batuk. Jag är en flicka på femton år med ett näste på Common Street i Mumbai. Jag har varit här i sex år nu och är välsignad med skönhet och en blyertspenna. Min skönhet kommer inifrån. Pennan bakom örat på Mamaki Briila, som är min chef."
 
Denna berättelse handlar om Batuk som säljs av sin far som nioåring och hamnar i prostitution tillsammans med andra barn och ungdomar. Man får följa hennes oskuldsfulla jag när hon för första gången blir köpt av en kund, vad som händer och vad hon måste utstå de närmaste åren. Hon är intelligent och älskar att skriva och trots helvetet hon lever i lyckas hon beskriva sitt liv på ett nästan poetiskt sätt, och hon är väldigt bra på att tillfredsställa sina kunders behov.
 
Det är en hemsk och gripande historia. Då jag själv är förälder har jag oerhört svårt att förstå hur man ens kan komma på tanken att sälja sitt barn, hur fattig man än är, och jag känner en avsky mot de människor som faktiskt betalar för att ha sex med barn. Ändå vet jag ju att det förekommer i verkliga livet, så det är ingen påhittad berättelse...
 
Titel; Den blå dagboken
Författare; James.A.Levine
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 240
Utgivningsår denna utgåva; 2010
Förlag; Norstedts
 
Jag kan tillägga att föfattaren själv är engagerad i frågor som rör barn och deras utsatthet och att royaltyn han fått för denna bok har gått till fonder som arbetar med just dessa frågor och försöker hjälpa utsatta barn.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0