Läst; Röd död

För några dagar sedan läste jag ut nästa bok i min färgutmaning...
 
 
Inledning; "Den ene stötte honom i bröstet. Dem andre högg tag i hans hår och drog huvudet hårt mot husväggen. Den plötsliga smärtan pilade över huvudet.
'Vad i...?'
Desperat försökte han slita sig loss, men de båda männen tryckte upp honom mot den sträva cementen och låste hans armar. När knivspetsen pressades mot kinden fann han för gott att hålla sig stilla.
'Håll dej lugn' väste den kortare av dem och såg upp mot honom under den mörka kepskanten. 'Inte ett ljud, hör du?' Den andre underströk hans ord genom att rycka hårt i håret. Det gjorde förtvivlat ont."
 
Detta är en spännande thriller av göteborgsförfattaren Peter Gissy där huvudpersonen Kent Mortland nyligen har förlorat sin hustru och lever ensam med deras gemensamma dotter. Genom hustruns död blir Mortland indragen i hennes mörka förflutna som förrymd invånare från det som en gång var Östtyskland, och han upptäcker att han inte har känt sin hustru överhuvudtaget. Samtidigt skakar en serie sexmord staden och Mortland blir indragen i det på ett rent personligt plan...
 
Detta är mitt första möte med denna författare och såsom själv boende i Göteborg är det förstås extra kul att läsa om platser som jag själv känner till. Det är en spännande och dramatisk berättelse, men ändå ganska lättläst.
 
Titel; Röd död
Författare; Peter Gissy
Genre; Thriller
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 240
Utgivningsår denna utgåva; 2003
Förlag; Tre Böcker Förlag AB
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0